En annerledes innkjøpsuke for Morten Engeflaen. Stolene i showrommet står tomme, men salget går digitalt.

En ny og annerledes innkjøpsuke

Noen innkjøpere gjennomfører avtalene sine i det som vanligvis er vinterens travleste innkjøpsuke, men mange velger å bli hjemme. Derfor er det en helt annerledes hverdag i showrommene rundt om i Oslo denne uken.

Publisert

Der det vanligvis summer av folk og man ser tilløp til køer utenfor de travleste showrommene, er det ganske stille. Inne i showrommene finner man gjerne agenter travelt opptatt med å selge til kundene sine på Facetime eller Teams eller et annet digitalt verktøy.

- Nødløsninger, sier noen. Men det som blir sett på som nødløsninger i dag, vil for mange være hverdagsverktøy i morgen. Korona-pandemien har ført til at mange trender og nye løsninger som alle visste ville komme før eller senere, plutselig har blitt en realitet i løpet av svært kort tid. Noen snur seg raskt og kaster seg på de nye verktøyene, andre sliter og bruker mer tid.

Men det er bare å innse at pandemien har tvunget både leverandører og innkjøpere til å tenke nytt finne nye løsninger. Løsninger som ikke vil forsvinne når ting har normalisert seg. Det er løsninger som vil forandre innkjøpsmønstre og hverdagen for de aller fleste.

NÜ digitale showrom imponerer

Det som i denne innkjøpsperioden har vært litt amatørmessige og improviserte løsninger vil i neste omgang være mer profesjonelle og strømlinjeformede presentasjoner. Noen har allerede kommet et langt stykke på vei. Flere internasjonale merker har investert i avanserte, digitale showrom og presentasjonsløsninger, som for eksempel danske Nü og Bestsellermerket Vila.

I Norge har Floyd kommet godt i gang. Floyd-selger Jan K. Aaalerud Larsen betjente nylig 17 butikker samtidig fra studioet i hovedkvarteret i Holmestrand. Når man tenker på hvilke besparelser som ligger i slike løsninger, både for leverandør og innkjøpere, er det ingen tvil om at digitale verktøy blir en viktig del av salgsarbeidet i fremtiden.

Zebra Agenturer har kommet godt i gang med salg på Facetime

Også andre leverandører som har fått øvelse og erfaring i å selge digitalt forteller om raske og effektive møter, uten at det går nevneverdig ut over ordrestørrelsen. Kunder som er godt kjent med de merkene som kjøpes inn har ikke noe stort behov for å føle og kjenne på varene, de vet stort sett hva de får. Men den menneskelige kontakten og sosiale samværet er et stort savn hos både selgere og kjøpere.

Powered by Labrador CMS