- Alt dreier seg om kundeservice, sier Øystein Aurlien.

- Vær på nett og vær annerledes!

- Vær på nett. Vær tilgjengelig. Bruk teknologien til å treffe kundene. Og sørg for å være annerledes, ikke dilte etter alle de andre. Dette er noen av Øystein Aurliens råd om hvordan man kan få den fysiske butikken til blomstre.

Publisert

Den tidligere senterlederen på Paleet i Oslo jobber nå som rådgiver. Han delte sine råd med innkjøpere i Norwegian Fashion Center denne uken, og slo ettertrykkelig fast: - Den fysiske butikken er slett ikke død. De gode butikkene vil blomstre i mange år ennå. Selv om mellom 70 og 90 prosent av dagens kundereiser starter på nettet, skjer fortsatt 85 prosent av all handel i butikk!

Vær på nett

- Det er ikke nødvendig at alle skal ha nettbutikk av den grunn – det passer ikke for alle. Men det er viktig å være tilgjengelig på nett, å bruke nettet som markedskanal og sørge for at folk vet om, og får lyst til å komme i butikken din.

Vær tilgjengelig

- Nettet er åpent døgnet rundt. Når holder du åpent? Det er viktig at du analyserer markedet og tilpasser åpningstidene dine etter kundenes ønsker.

Smil og ha det gøy!

- Kundeservice er viktigst av alt. Når jeg lister opp ti gode råd om å drive god butikk, kunne jeg egentlig sette opp ti likelydende punkter under hverandre: Kundeservice, kundeservice, kundeservice….

Hvordan få det til? Først og fremst ved å sørge for at du og dine medarbeidere har det gøy på jobb og trives med det dere gjør. Hvis folk trives, gjør de en god jobb.

Gå motsatt!

- Finn din egen vei, din egen profil og din egen måte. Sørg for å skille deg ut og ikke følg strømmen for enhver pris. Ikke heng deg på alle «dager», kampanjer og ting som «Black Friday». Ikke gi bort lønnsomheten din!

Fortell hva det koster

- Det har ingen hensikt å forsøke å skjule hva varene dine koster. Fortell heller hvorfor varen kanskje koster litt mer: Om produksjon, materialvalg, håndverk og kvalitet slik at kunden forstår verdien av det hun kjøper. Følg formelen: Verdi =Opplevelse/Pris.

Samarbeid!

- Samarbeid er det nye konkurransefortrinnet. Se deg rundt i ditt lokalmiljø og se hvordan og med hvem du kan finne samarbeidsformer med som gir kundene mer verdi og opplevelser.

Fremsnakk

- Vær raus, vær offensiv. Snakk positivt om naboen.

Utnytt mobilen

Mobilen er etter min mening butikkens beste venn. Heng med i utviklingen slik at du kan utnytte mulighetene: Chat, sosiale medier, betaling og stadig nye måter å kommunisere med kundene på. Og sørg for å skaffe deg gode ambassadører blant kundene dine som kan fortelle hvor god butikken din er!

Powered by Labrador CMS