Bessies norske eventyr

 Utviklingen i Norge er et eventyr, det er nesten så vi ikke tror det er sant. Så Norge er uten tvil Bessies hjemmemarked!

Publisert

Kasper Bo Petersen, andre generasjon i familiebedriften Bessie, synes det er deilig å være dansk i Norge. Etter at den danske bukseprodusenten satset på det norske markedet har det gått rett til værs, og i dag står norske kunder for rundt halvparten av omsetningen.

Moroa startet i Norge

Bessie ble etablert av Kresten Bo Petersen og hans kone Anne Mette Fabricius-Lauritzen i 1985. De var i mange år kjent som leverandør av hverdagsbukser med god passform og kvalitet til danske kvinner, gjerne svarte og blå. Etter å ha passert årtusenskiftet så de at det var tid for forandring. Derfor har Bessie gått gjennom en forvandling. De framstår nå som et feminint, fargerikt og sexy jeansmerke. Men har stadig fokus på kvalitet den gode passformen. Noe som har ført til at de er i ferd med å bli et europeisk merke som henter en stadig større del av sine inntekter fra markeder utenfor Danmark. Far og sønn Petersen er skjønt enige: Det var i Norge moroa startet: De siste tre årene har omsetningen økt med mellom 20 og 25 prosent hvert år.

Kasper Bo Petersen sammen med faren, Kresten Bo, og Anne Lise Verpe Sandok, som selger Bessie i Norge.

- De norske forbrukerne er annerledes enn i Danmark. Nordmenn er mer internasjonale i smaken, de kjører ofte langt for å handle, og da de kommer fram, ja så kjøper de. Det samme gjelder engroskundene.

Vokser i Europa

Suksessen i Norge er grunnlaget for en ekspansjon videre ut i Europa. Bessie selges i dag i Sverige, Island, England, Irland, Belgia, Holland og Tyskland.

-Gjør det vi kan best

- Hva er årsaken til Bessies suksess?

- Først og fremst fordi vi har innsett at vi bare skal drive med det vi er gode til. Vi er eksperter på å produsere bukser, og da skal vi drive med bare det, ikke noe annet!

Vi har vår egen fabrikk i Italia. Derfor har vi alltid full kontroll på alle ledd. Og vi har alltid minst 25.000 par bukser på vårt NOS-lager – i ni størrelser og tre lengder i alle kurante farger som kan leveres i løpet av 24 timer uten gebyr. Vi har alltid liggende minimum 50.000 meter stoff, slik at vi kan ekspressprodusere et parti bukser i en bestemt farge i løpet av 14 dager.

En annen viktig grunn til suksessen er prisen – 699 og 799 kroner ut i butikk for kvalitetsbukser produsert i Italia er svært gunstig, samtidig som de gir detaljisten god fortjeneste. Årsaken er at vi er en liten, fleksibel organisasjon uten mellomledd som kan snu oss raskt og operere med små marginer.

Kundene er også godt fornøyd med at det er svært få reklamasjoner. Det er svært sjelden det oppstår feil, og reklamasjoner måles i promille.

Gamle og nye kunder

- Hvordan skaffe nye kunder uten å miste de gamle?

- Vi har vokst sammen med den generasjonen som begynte å kjøpe Bessie for 25 år siden. Nå har vi fornyet oss, slik at vi kan vokse videre sammen med en ny generasjon. Det har vi klart – gjennomsnittsalderen på Bessie-kundene er blitt betydelig lavere. Men vi støter selvsagt ikke fra oss våre eksisterende kunder, men sørger for å fornye oss samtidig som vi beholder Bessies særpreg, og fremfor alt vår ypperlige passform, slik at vi er like aktuelle for en større aldersgruppe. Eldre kunder velger oss på grunn av passform, de yngre fordi vi er blitt tøffere, med flere detaljer og en look som appellerer også til dem. Og det er jo kundenes mentale alder som er viktigst. Bessies kjernekunder som har vært med oss i mange år er kanskje yngre i hodet i dag enn de var den gang.

B.Black

I tillegg til Bessie er det utviklet en ny linje, B.Black. En bukse som har samme kvalitet og passform som Bessie, men som er mer fashionpreget, med flere, litt påkostede detaljer, og som ligger litt høyere i pris.

Foruten Bessie og B.Black produseres det også private labels ved fabrikken i Italia, slik at Bessie totalt produserer nærmere 250.000 par bukser i året. Rundt halvparten av dem selges i Norge. Kresten Bo jobber sammen med Anne Lise Verpe Sandok i Norge.

Lettere og mykere

- I hvilken trendmessig retning går Bessie?

- Vi har hatt trendene med oss de siste årene. Tidligere var det leggings og tunika som gjaldt for de fleste kvinner, men de siste årene har trenden gått mot smalere silhuetter hvor jentene gjerne skal vise seg fram mer med smalere overdeler og ettersittende jeans. Noe som passer oss svært bra! Denim er vårt viktigste materiale, i ulike vasker, og det blir stadig mer stretch og push up. Neste vår preges av fargerike, lette og myke kvaliteter.

Powered by Labrador CMS