Black Friday - Blakk Fredag?

Blir Black Friday Blakk Fredag for frittstående motebutikker? Mye tyder dessverre på det. De fleste føler seg tvunget til å henge seg på rabattkjøret og gir dermed bort en stor del av fortjenesten av julesalget.

Publisert

Frittstående butikker har tapt på forhånd om de kaster seg på den rabattfokuserte konkurransen som kjedene legger opp til. Kjedene har et helt annet kalkylegrunnlag enn de frittstående butikkene, slik at utgangspunktet blir helt galt. For frittstående butikker i kjøpesentre blir det ekstra ille. Sentrene er aktive og dyktige til å legge opp til aktiviteter for å trekke folk, og i stor grad er disse aktivitetene rabattbaserte. Selvsagt må alle leietakerne i senteret delta i fellesaktivitetene. Noe som fører til at kundene venner seg til at man handler når de gule og oransje plakater med prosenter på er oppe i vinduene, og holder seg unna ellers.

Black Friday har vokst voldsomt i Norge de siste årene. Tall fra Virke viser at det ble handlet for 1,5 milliarder kroner på Black Friday i fjor, en dobling fra året før. Når Black Friday kommer på toppen av elleville dager, kundekvelder med rabatt og andre aktiviteter er de frittstående butikkene inne i en farlig utvikling. De har egentlig ikke råd, men føler seg tvunget til å delta. Det gjelder ikke bare den ene dagen. I lang tid på forhånd er det annonsert med tilbud. Dermed har kundene fått klare signaler om at det ikke er noen vits i å kjøpe noe (til ordinær pris) i dagene og ukene før kampanjen. Og det blir tomt i butikken i dagene og ukene etterpå. Med Black Friday som start på julehandelen har den frittstående motebutikken gitt fra seg store deler av fortjenesten av kanskje den viktigste perioden av året.

Noe som bekreftes av Bror William Stende, direktør i Virke Faghandel: - Det er klart at det ikke er like greit for alle å gi store rabatter, det er tapte penger. Men mange oppfatter nok Black Friday som noe de må være med på. De som ikke deltar i «rotteracet», taper. Men det er viktig å være både kritisk og kreativ når man velger hva man skal gi rabatter på.

Harald Dahlstrøm, tekstilagent og styremedlem i agentrådet i Virke, har flere ganger advart mot at butikkene starter salget for tidlig og er med på for mange rabattbaserte aktiviteter: - Når Black Friday kommer på toppen av alle andre aktiviteter hvor du selger varene med store rabatter er det ødeleggende for virksomheten din. Du har ikke råd! Jeg skjønner at det er vanskelig å la være å henge med på aktiviteter som Black Friday. Men om du føler at du må, sørg for å bli kvitt gamle varer og vær bevisst på hva du gir rabatt på. Ikke gå ut med 30 prosent rabatt på alle varene du har. Det ødelegger virksomheten din. Mitt råd til frittstående butikker er at de bør snakke sammen og finne alternative måter å markere kampanjer på. Deres beste konkurransefortrinn er service og kundeopplevelser, og det bør være et godt alternativ til ensidig rabattkjør.

Powered by Labrador CMS