- Bilde fra paneldebatt: fv: Cecilie Lind (Handelens Miljøfond), Alexander Eskeland (Swims), Rasmus Hansson (MDG), Linda Refvik (NF&TA), Sunneva Kilsti (Opinion), Tone Varslot Stave (Innovasjon Norge), Tine Hammernes Leopold (Pierre Robert) og Pål Erik Haraldsen (Norsk Tekstilgjenvinning)Handelens Miljøfond
Overproduksjon på agendaen:
Kan sirkulære tekstiler redde verden?
NF&TA og Handelens Miljøfonds frokostmøte på Kulturhuset 6. juni, om sirkulære tekstiler, tok for seg to hovedtemaer: Rapporten Achieving Circularity forfattet av Systemiq og EUs mange politiske tiltak som er på trappene for tekstiler. I tillegg var flere norske aktører invitert til å gi sine refleksjoner rundt rapporten, og en panelsamtale avrundet det hele – med politiske innspill.
Overproduksjon har endelig blitt et tema, også i den norske
debatten; men fremdeles blandes barter og snørr til en viss grad, når det
påstås at det er mulig å oppnå 86% sirkulæritet innen 2040. En av de få som
klarte å få frem at det handler om et system som oppfordrer til et evig mas om
nye produkter, som verken økodesign eller reparerbar-het vil løse på
produktnivå, var Sunneva Kilsti fra Opinion, som helt klart mente vi har nok
ræl og at forbruker også begynner å bli lei av ta-tre-betal-for-to.
Virker utvidet produsentansvar?
Sammen med Alexander Eskeland, grunnleggeren av Swims, gikk de i bresjen for at
pisken må frem i form av politikk, noe Rasmus Hansson fra MDG tok til seg og
oppfordret til at bransjen kunne komme opp med politikk som det faktisk går an
å gjennomføre – etter en diskusjon om utvidet produsentansvar har en funksjon
eller ikke.
Det var Toby Connock fra Eunomia som tegnet opp et bilde av
EUs forventede politikk i sammenheng med Green Deal og selvsagt
tekstilstrategien. Han zoomet inn på tre tiltak/reguleringer: Ecodesign
for Sustainable Products Regulation (ESPR), Waste Framework Directive og
Waste Shipment Regulation Revisions (WSRR). Avfallsdirektivet skulle vært klart
for flere måneder siden, men er fremdeles under utarbeidelse. Det vil muligens
inneholde forslag til utvidet produsentansvar, som bransjen er opptatt av skal
være samkjørt for hele EU og EØS, slik at man ikke må forholde seg til ulike
regler.
Vil fast fashion til livs
De andre to, ESPR og WSRR skal bygge på eksisterende regler, men utvides
betraktelig, og vil ta lenger tid å få på plass. For eksempel har ESPR hittil
kun sett på energieffektivitet, men planen er at alle tekstiler og skotøy (selv
om ryktene om at sportstøy skal utelates har nådd norske breddegrader) skal
være «durable, repairable, recyclable» og inneholde resirkulert materiale. Ikke
alle er enige at dette bør være fokus for klær og tekstiler, og undertegnede
har vært medforfatter på et notat [TT1] som
hevder at dette er feil vei å gå for nettopp denne sektoren.
Igjen handler det om at når EU vil fast fashion til livs, så
er dette ikke nødvendigvis dårlige produkter (vi eier alle H&M klær som vi
elsker og bruker); det er selve systemet med alt for rask utskiftning som må
adresseres. Alt snakket om at plast skal erstattes med andre råvarer, inkludert
resirkulert, er et blindspor som undergraver at hele systemet må skales
drastisk ned. (Rapporten våger seg på en reduksjon per person fra 13 til 12
kilo, akkurat som det vil monne.)
Systemiq rapporten, som også tidligere er blitt presentert
offentlig, har stor tro på at om man bygger opp om alternative
forretningsmodeller som utleie, gjenbruk, reparasjon, osv., så vil plastmengden
og dermed miljøutfordringene kunne krympes til et «nesten null» nivå, som er
målet inne 2050. Hvordan dette skal skje, når rapporten ikke tar skikkelig fatt
i overproduksjonsspørsmålet, har vi forsøkt å få svar fra rapportens
forfattere, uten hell. For på plastfronten er det fint lite som er sirkulært,
fikk vi vite. Dette er svaret vi fikk:
Svada på øverste hylle
«Hypotesene ble underbygget av ekspert-uttalelser om at bevisstheten om
miljøspørsmål blant den yngre generasjonen vokser, og at billigere
reparasjonstjenester eller utleiemodeller sannsynligvis vil bli lettere adoptert
av denne forbrukergruppen. (…) Dette vil inkludere færre og bedre kvalitetsting,
bedre modellering av etterspørsel, lager og oppbevaring, økt bruk av
delingsplattformer, reparasjon osv. Som et resultat forventer vi å se den
samlede etterspørselen etter nye klær synke.»
Vi ba om forskning som understøtter denne typen
følge-analyse, men fikk ikke noe annet svar enn «et avgjørende gap er fortsatt
utilstrekkelige ansvarlighetsmekanismer». Som Kilsti fra Opinion sa i en annen
sammenheng: «Hæ?»
Made in Norway?
Av innspillene fra norske aktører, var det forfriskende å høre Alexander
Eskelands «vi har nok klær» og at han utnevnte seg selv som plastversting (dog
når man lager kalosjer er det få fullgode alternativer), med en påfølgende innføring
i hele det globale systemet som fører til overproduksjon gjennom «minimum order
requirements». Både Eskeland og Pål Erik Haraldsen, Norsk Tekstilgjenvinning,
så for seg at for å få bukt med dette må produksjonen tilbakeføres til våre
breddegrader, og produktene bli betraktelig dyrere. Men også at produktene
bedre kan tilpasses norske kropper og norske behov.
At avgifter kunne bidra, for eksempel gjennom utvidet
produsentansvar, førte til temperaturøkning på scenen – og en klar utfordring
fra MDGs Hansson om at de «flinke» og «snille» som var i rommet måtte utfordre
NHO og «de ikke så flinke som hvisker i komitémøtene på Tinget og får det som
de vil» til å godta en slik løsning som sørger for at det svir å produsere alt
for mye ræl. Vårt behov for å eksportere råvarer som fisk tollfritt butter
uansett mot våre ønsker om tollsatser på tekstiler for å skjerme Made in
Norway, påpekte Hansson. «Det er komplekst,» gjentok Eskeland for femte gang.
Det globale syd har våknet
Pierre Robert Groups Tine Hammersnes Leopold forklarte at PRG hadde tatt
overproduksjon på alvor ved å gå fra 80% nyheter hvert år til 80% «repeats»
hvert år. Derimot var hun mindre troverdig da hun beskrev deres satsing på
resirkulert plast i kolleksjonene, fra plastflasker og fiskenett. Her er de på
kollisjonskurs med EU. EU kommer også til å måtte forholde seg til sterkere stemmer fra det globale
syd, [TT2] som
kommer til å kreve sin andel av potten som innkreves av et produsentansvar. Både
Eskeland og Hansson var smertelig klar over at det var et afrikansk land med
diktator som hadde forbudt plastposer som det første i verden.
Høna eller egget
Så spørs det om tiltakene som Achieving Circularity har foreslått,
monner, slik musa sa om sitt eget lille bidrag da den tisset i havet, når alle
sitter og venter på alle andre. Opinions tall viste at både leie og ombruk
sliter i motvind, det samme gjør å stelle klærne på en god måte og å reparere
dem. Men i rapporten hadde norsk ekspertise bidratt med sin visdom om at dette
skal gå bra. Hva den baserer seg på er et annet spørsmål.
Konklusjonen ble det samme om er sagt flere ganger før: Hvis
ikke klær blir veldig mye dyrere, så vil ingen av de nye forretningsmodellene
lønne seg; noe rapporten overhodet ikke tok inn over seg. Så mulig at musa må
snu seg og tisse i motvind en stund til.