huset

«Huset» samler norske merker og designere

«Huset» i Aslakveien på Røa er et nyetablert  felleskap av norske designere og merker som henter inspirasjon fra hverandre og samarbeider om salg og markedsføring.

Publisert

Noen av leietakerne og bidragsyterne til Huset samlet: <p style="margin: 0cm 0cm 10pt;" data-mce-style="margin: 0cm 0cm 10pt;">Fra høyre Anette Blixt, agent for Kristine Vikse og Birgit 1951, Karianne Sæther, designer av Moo vesker og sko, Synnøve Solholm Johansen, Showcase Fashion Agency, Thomas Houge ChillNorway og Line Gaarud Houge, som sammen med søsteren Nanna Gaarud designer ChillNorway og Gaarud og Houge.</p>

- Vi nordmenn skuler for mye på konkurrentene våre i stedet for å samarbeide med dem. Derfor holder vi oss derfor gjerne for oss selv. Det blir feil. Se på designere i Sverige og Danmark. De har vært bedre enn oss til å jobbe sammen, og derfor har de kommet mye lenger enn oss. Nå tar vi et oppgjør med denne holdningen og etablerer «Huset», sier Thomas Houge i ChillNorway.

Huset består primært av norske merker: Kristine Vikse med kolleksjonene Kristine Vikse og strikkekolleksjonen Birgit 1951. Cecilie Meli (smykker), ChillNorway (klær), Gaarud og Houge (nytt klesmerke), Moo vesker og sko, Joytag smykker, kopper fra AC-design (Anne Cecilia Baumann) og importerte velværeprodukter.

Tilbyr full pakke

- Det er massevis av fordeler ved å organisere seg på denne måten. Vi kan tilby kundene «full pakke» med klær, sko, vesker, tilbehør og velværeprodukter. Vi har til sammen en aktiv kundeportefølje på godt over 300 navn, pluss omtrent like mange potensielle som vi kan følge opp. Vi kan møte kundene sammen eller hver for oss, ettersom det passer. Vi kan bygge opp markedskampanjer sammen, og vi kan gå sammen om eksportframstøt. Her har vi samlet merker som har vært i markedet i mange år, og som er godt etablert. Dermed har vi et godt fundament å bygge videre på, sier Houge og Synnøve Solholm Johansen i Showcase Fashion Agency.

Mye kompetanse på ett sted

- Vi har samlet god og variert kompetanse på samme sted. Her har vi solid designkompetanse både når det gjelder klær, sko, vesker, smykker og annet tilbehør, et stort produksjonsnettverk og solid erfaring fra hele næringskjeden: produksjonsstyring og logistikk, butikkerfaring og lang erfaring som selgere og rådgivere for våre kunder, sier Houge og Solholm Johansen.

- Målet er at vi nå bygger Norges hyggeligste motehus her i Aslakveien på Røa. Neste skritt er å invitere flere inn. Vi er fleksible når det gjelder lokalisering; I dag har vi en kortsiktig leiekontrakt, så om vi får behov for større plass fordi flere vil være med og finner et annet egnet sted, vil vi vurdere det, skyter Thomas Houge inn.

Hyllest til bestemoren

- Her kan vi jobbe for hverandre og skape et miljø hvor kundene føler seg velkommen og vi kan finne mange gode samarbeidsformer som gjør oss mer effektive, sier Annette Blixt, som er agent for Kristine Vikse og hennes nye strikkemerker Birgit 1951. Vikses hovedkolleksjon har etablert seg som en av de ledende norske designdrevne merkene. Det siste året har hun i tillegg hatt meget godt salg av skjerf med norske motiv. Med strikkekolleksjonen Birgit 1951 tar hun ett skritt videre – og tilbake til røttene. Kolleksjonen er oppkalt etter hennes bestemor, som solgte sine egenproduserte strikkevarer. Kristines kolleksjon har et nostalgisk preg og er hen hyllest til bestemoren.

Høy kvalitetsterskel

Synnøve Solholm Johansen (45) er daglig leder og eier av Showcase Fashion Agency som hun har drevet i 6 år. Sammen med datteren Celin Solholm Johansen (25) har de ansvaret for salget av tilsammen 6 merker i Norge:

  • MOO, norsk veskemerke designet av Karianne Sæther
  • Joytag, norsk smykkemerke designet av Lisa Volesjø
  • Velværeprodukter fra italienske ZOYA, engelske Timothy Dunn og amerikanske Michel Design Works *
  • Håndlagede og humoristiske kopper fra norske Ann Cecilia Bauman, under merket AC-Design

- Vi stortrives i Huset. Ikke minst fordi vi har en høy kvalitetsterskel. Både når det gjelder produktkvalitet, men også måten vi behandler hverandre og kundene på., understreker Synnøve.

Storesøsteren til Chill

Gaarud og Houge er et nytt merke fra søstrene Nanna Gaard og Line Gaarud Houge. – Dette er på mange måter storesøsteren til ChillNorway, sier Line Gaarud Houge. - Nanna og jeg startet med Chill da vi var småbarnsmødre og la stor vekt på å lage koselige, romantiske klær til hjemmebruk, kos med barna og uhøytidelige anledninger. Nå er vi ti år eldre og i en annen livssituasjon, men vi kan ikke Chill eldes med oss, det må beholde og utvikle sin stil. Men jeg oppdaget at det var en åpen nisje hvor man kan finne en basisgarderobe med god kvalitet for yrkesaktive kvinner: Dress, jakke bukse, skjørt og skjorter og litt mer luksuriøse ting som skinnbukser. En kolleksjon for den travle kvinnen som ikke er så opptatt av mote, men som vet hvem hun er, vil kle seg pent og har råd til å kjøpe kvalitet. Dermed kom Gaarud og Houge, sier hun

Powered by Labrador CMS