Innhold fra annonsør

Tekstiltrender og KI på Heimtextil

Hvordan kan kunstig intelligens og nye designretninger hjelpe tekstilbransjen i krisetider? Heimtextil 2026 skal gi svar.

Mer enn 3100 utstillere fra 65 land er på plass i Frankfurt 13. til 16. januar. De prøver å hjelpe bransjen i en tid med økonomisk nedgang, global usikkerhet og forbrukere som er bekymret.

Heimtextil satser blant annet på å vise deg hvordan digitale teknologier, ikke minst kunstig intelligens, kommer til å sørge for raske endringer i både markeder og forretningsmodeller.

Inntektsmuligheter

– I krevende tider gir Heimtextil bransjen stabilitet. Heimtextil gjør samfunnstrender om til konkrete forretningsmuligheter, sier Olaf Schmidt, som er direktør for tekstil og tekstilteknologi i Messe Frankfurt.

Et eget program på scenen med det klingende navnet «Texpertise Stage» gir både svarene og verktøyene for å få det til. Ekspertene på tekspertisescenen deler kunnskap om alt fra kunder til design.

Takstiler
Slik ser det ut når KI får boltre seg: Alcova x Heimtextil har skapt bilder med ChatGPT 4.0, basert på ulike beskrivelser som er inspirert av årets trendretninger.

Viser hvor bransjen er på vei

Som vanlig er et eget trendprogram på plass for å vise hvor bransjen er på vei. Heimtextil Trends knytter tradisjonelt håndverk sammen med KI-drevet teknologi. Samspillet mellom teknologi og håndverk skaper nye impulser – fra naturinspirasjon og håndlagede materialer til farger som er laget av kunstig intelligens.

Designplattformen Alcova Milano viser frem megatrendene både for handelen, industrien og prosjektmarkedet. Dessuten fortsetter samarbeidet med den verdenskjente arkitekten og designeren Patricia Urquiola. Hun står bak en installasjon som skaper en tekstilopplevelse for alle sansene, der hun kombinerer estetikk, komfort, funksjonalitet og bærekraft.

Også Urquiola bruker KI. Hun viser hvordan KI-drevet design håndterer behovene til enkeltmenneskene og legger til rette for nyskapende romløsninger for design, handel og hotell- og restaurantbransjen.

Samling på gulvet

Tepper og ryer har etablert seg som et permanent innslag på Heimtextil. Nå utvides «carpets & rugs»-seksjonen med andre gulvmaterialer, slik at messen blir et samlingspunkt for hele gulvbransjen.

Den som er på jakt etter nye idéer for interiørdesign, får også med seg tapeter, gardiner og møbeltekstiler, alt på ett sted.

kelim-teppe
Et eksempel på det som kommer på gulvet: Ember-rye fra Stefania Ruggiero, laget med kelim-teknikk.

Nytt søvnområde

Vinterens Heimtextil går til sengs med et helt nytt utstillingsområde. Madrasser og sengeklær blir en del av «Sleep & Meet».

– Heimtextil lar sengeutstyrsforhandlere, hotell- og overnattingsbransjen og storkunder møte merkevarer og produkter av høy kvalitet. Vi tilbyr den ideelle rammen for å skape nye forretningsforbindelser, oppdage trender tidlig og hente ny inspirasjon til produktsortimentet, sier Olaf Schmidt.

Han lokker med bedre layout på hallene slik at gangavstandene er mindre. – Det gjør det enklere for deg å komme i kontakt med nye og relevante partnere, sier han.

Egen Business Club

Informasjon for besøkende og billetter til Heimtextil finner du her.

Messe Frankfurt inviterer også Heimtextil-besøkende til å melde seg inn i Messe Frankfurt Business Club. Det er et gratis tilbud til beslutningstagere og innkjøpsansvarlige i selskaper med mer enn 100 ansatte eller en årsomsetning over en million euro.

Medlemmene i klubben får gratis adgang, tilgang til klubbens lounger og gratis parkering og lokal offentlig transport.

Powered by Labrador CMS