kjøpesenter.jpg

Syv av ti kleskroner til kjøpesentrene

Kles-, sko- og reiseeffektbutikkene i landets kjøpesentre omsatte for om lag 29 milliarder kroner inkl. mva i fjor. Dette er 70 prosent av den totale omsetningen med klær, sko og reiseeffekter.

Publisert

Tall Kvarud Analyse har hentet inn for HSH Mote og Fritid fra 155 kjøpesentre viser at omsetningen i disse sentrenes kles-, sko- og reiseeffektbutikker økte med 5,3 prosent i 2009.

Til sammenligning økte omsetningen i butikkhandelen med klær, sko og reiseeffekter med 3,4 prosent.

Det ble omsatt klær, sko og reiseeffekter for 24,3 milliarder korner i norske kjøpesentre i 2009. (Foto: Ove Hansrud)

Totalt omsatte kles-, sko- og reiseeffektbutikkene i de 155 kjøpesentrene for nærmere 24,2 milliarder kroner inkl. mva, vel 1,2 milliarder mer enn i 2008.

Organisk vekst

Omsetningsøkningen skyldes først og fremst organisk vekst, men åpning av om lag 40 nye butikker bidrar også litt til økningen. Totalt var det 2 990 kles-, sko- og reiseeffektbutikker i de 155 sentrene ved utgangen av 2009.

Omsetningen til kles-, sko- og reiseeffektbutikkene i disse 155 sentrene sto for 24 prosent av disse sentrenes samlede omsetning i fjor. I 2008 var andelen 23,9 prosent.

Høyest omsetningsandel innen klær, sko og reiseeffekter har bysentrene der omsetningen av klær, sko og reiseeffekter står for 29 prosent av sentrenes samlede omsetning.

Sandvika størst

Desidert størst innen mote er Sandvika Storsenter som omsatte for 918 millioner kroner inkl. mva. Omsetningen i Sandvika Storsenter tilsvarer litt mer enn det alle kles-, sko- og reiseeffektbutikkene i Nord-Trøndelag omsetter for.

I både Kvadrat og Oslo City omsatte motebutikkene for litt under 740 millioner kroner i fjor. I ytterligere fire kjøpesentre ble det i fjor omsatt klær, sko og reiseeffekter for mer enn en halv milliarder kroner.

Omsetningen av klær, sko og reiseeffekter i de syv største motesentrene er noe høyere enn det kles-, sko- og reiseeffektbutikkene i Akershus omsatte for.

70 prosent i kjøpesentrene

Mye av handelen av klær, sko og reiseeffekter skjer i kjøpesentrene. På landsbasis anslås det at rundt 70 prosent av omsetningen til landets kles-, sko- og reiseeffektbutikker skjer i butikker i kjøpesentre.

Av en bruttoomsetning på rundt 41,5 milliarder kroner i landets kles-, sko- og reiseeffektbutikker i fjor, sto butikkene i landets om lag 400 kjøpesentre for om lag 29 milliarder kroner.

I mange fylker tar butikkene i de største kjøpesentrene hånd om en stor andel av det som handles inn av klær, sko og reiseeffekter i fylket. I Akershus tar fylkets ti største kjøpesentre alene hånd om mer en 75 prosent av sko-, kles- og reiseeffektbutikkenes samlede omsetning.

I Oslo står de ti største motesentrene for om lag 40 prosent av salget av klær, sko og reiseeffekter i landets hovedstad, mens ti av de største sentrene i Hordaland står for nærmere 60 prosent av det fylkets kles-, sko- og reiseeffektbutikker selger for.

I Rogaland står de ti største motesentrene for om lag 55 prosent av salget av klær, sko og reiseeffekter, mens de ti største sentrene i Møre og Romsdal og Østfold tar hånd om rundt 2/3 av salget i klesbutikkene, skobutikkene og reiseeffektbutikkene i disse to fylkene.

I Sør-Trøndelag går nærmere halvparten av kles-, sko- og reiseeffektbutikkenes omsetning gjennom butikkene i de fem største motesentrene.

Tunge på mote

Kjøpesentrene tilbyr et bredt utvalg av butikker innen klær, sko og reiseeffekter. Mens denne type butikker på landsbasis står for snaue ti prosent av butikkomsetningen, står kles-, sko- og reiseeffektbutikkene for rundt 23 prosent av butikkomsetningen i kjøpesentrene.

Av de fem største motesentrene er kles-, sko- og reiseeffektbutikkenes omsetningsandel høyest i Oslo City, der denne type butikker står for 40 prosent av senterets totale omsetning.

I Sandvika Storsenter og Kvadrat ligger andelen rundt 30 prosent, mens den er på henholdsvis 28 og 21 prosent i Strømmen Storsenter og Lagunen Storsenter.

Høyest andel av totalomsetningen har kles-, sko- og reiseeffektbutikkene i bysentrene. På topp blant de største sentrene ligger Trondheim Torg, Stavanger Storsenter og Steen & Strøm Magasin, der sentrenes motebutikker står for vel halvparten av den totale senteromsetningen.

Motesentrene 2009
Kjøpesenter

Bruttoomsetning

Klær,sko og reiseeffekter

Endring i prosent
20092008
Sandvika Storsenter9188784,6
Kvadrat7397350,5
Oslo City7397123,8
Lagunen Storsenter5945645,3
Strømmen Storsenter570579-1,6
De 5 største356034682,7
Sum 155 sentre24169229535,3
Kilde: Kvarud Analyse
Powered by Labrador CMS