Designerkollektivet til GlasMagasinet

 Designerkollektivet åpner i nye, sentrale lokaler i GlasMagasinet i august og søker etter flere designere og merker som kan delta. Designerkollektivet ble etablert på Aker Brygge i 2009 og har samlet en rekke av de beste norske designerne.

Publisert

Designerkollektivets visjon er at norske, enkeltstående motedesignere har en felles arena for økt fokus, synlighet og tilgjengelighet av norsk mote. Prosjektet startet som en pop-up-store, men har siden den gang blitt driftet videre og huset nærmere 50 uavhengige designere for kortere og lengre perioder. Fam Irvoll, Vera&William, TSH, Tina Haagensen, Daniel Sørensen, Peter Løchstøer, Undorn, Arne&Carlos for å nevne noen.

- Når vi nå flytter til ærverdige GlasMagasinet ønsker vi å få med oss flere særegne og unike design brands / kolleksjoner / konsepter som kan presentere mangfold og dybde innen norsk motedesign. Alt innen fashion, art & craft; klær, accessoirer, smykker, vesker, sko, interiør, magasin og bøker kan være aktuelt, sier en av ildsjelene bak kollektivet, Anne Cecilie Rinde.

- Designerkollektivet fungerer som en uavhengig oase der spennende og originale aktiviteter gjennomføres i form av lanseringer, visninger, temakvelder, show-rooms, pressekvelder, foto m.m. Fellesskapet ønsker å fungere som en slags hub for norsk mote, der mennesker møtes, erfaringer deles og spennende prosjekter settes i gang.

Kollektivet er stadig under endring og utvikling siden hver enkelt designers deltagelse, involvering og initiativ er med på å forme fellesskapets profil, eksponering og aktivitet. Ved å gå sammen skapes et nettverk som gir en rekke fordeler i form av flere ressurser, økt handlefrihet og erfaringsutveksling. Ved at designerne selv har regien og er til stede, oppstår også et dynamisk mangfold i et pulserende miljø. På denne måten er hver enkelt designer med på selv å skape et sterkere og mer synlig fundament og arena for egne og andres merkevarer, sier Rinde.

Egen shop in shop

Designerkollektivet kan tilby plass til egen Shop-In-Shop, salgsinntekter som går uavkortet til designeren, mot et lite vederlag, lave felleskostnader, felles arena for utstilling, visninger, egents og foto, god tilgjengelighet for presse og stylister og et unikt bransjefelleskap. De som søker om å bli opptatt i felleskapet må kunne vise en profesjonell eksponering av egen kolleksjon og dokumentere kontinuitet med hensyn til vareutvalg, supplering og priser. De må regne med å delta i en vaktordning i butikklokalet tre-fire ganger i måneden, følge gjeldende rutiner og åpningstider og delta i dugnadsjobbing.

Søknad kan sendes Anne Kristoffersen, tlf.959 19 836 (a-systue@online.no) eller Malin Håvarstein Nilsen, tlf.934 96 399 (malin@havarstein.no).

Powered by Labrador CMS