gave-og-interiør

Talent, tradisjon og tendenser

Gave- & interiørmessen har satt ny kurs med bærende stikkord som norske talenter, tradisjoner og tendenser.  Arrangørene har knyttet til seg en rekke sterke aktører for å leve opp til dette på neste messe, som arrangeres 27. til 30. august.

Publisert

Under årets Gave- og interiørmesse vil man kunne oppleve utstillingen Norwegian Presence. -Bord, As long as you like, design Sverre Uhnger og Thomas Jenkins. Kunsthåndverk, Flaske av Andreas Engesvik. Kunsthåndverk, Weathered av Kneip. Stol, Skandia Junior, design Hans Brattrud for Fjordfiesta. Foto: Siren Lauvdal

Det norske markedet har fått øynene opp for norske formgivere og produksjon. Denne interessen gjenspeiles i Norges største handelsmesse hvor ambisjonen er å sette fokus på det norske. På messen i august blir det utstillinger av norske talenter innen mote og design, eldre håndverkstradisjoner, og tendensområder med et norsk blikk.

Med den nye kursen ønsker messen ikke bare å etablere seg som den viktigste møteplassen for designbransjen i Norge, men også posisjonere seg i Skandinavia og utvikle et sterkt utstillingsvindu internasjonalt for ny norsk design og produksjon.

Under årets høstmesse som starter 27. august, vil man kunne oppleve utstillinger innen følgende tre kategorier; tendens, talent og tradisjon.

Talent

Talent skal til enhver tid vise det beste fra den unge designscenen i Norge. Utstillingen er en kreativ plattform for visning av et ungt og sterkt designfelt med kommersiell relevans.

Gave- og interiørmessen er stolt over å presentere Norwegian Presence som hovedutstilling for design, august 2015. Norwegian Presence er et nytt norsk, storstilt utstillingskonsept som ble lansert under årets møbelmesse i Milano i april. Utstillingen viser norske stil-ikoner, ny norsk produktdesign og norsk kunsthåndverk. Norwegian Presence er et samarbeid mellom Klubben, Norwegian Icons, Norwegian Crafts, Fuglen og Jotun. Utstillingen har tilsammen samlet 51 ulike produkter fra 39 designere og kunsthåndverkere, og 8 ulike produsenter.

Tradisjon

Tradisjon viser frem aspekter knyttet til norsk håndverkstradisjon. Hver sesong inviteres en fagperson eller bedrift til å vise frem norsk kulturarv. Tonning og Stryn sin historie går tilbake til 1939. De produserer i dag både designklassikere og nye møbler, og deres kjerne ligger i godt håndverk. De vil under messen vise hvordan man setter sammen en av deres kjente Vang stoler.

Tendenser

Tendenser er Gave- og interiørmessens opplevelsesområde for tolkning av hva som skjer i det norske markedet. Hva er i tiden og hvorfor er det det? En ekstern fagperson inviteres hver sesong for å kuratere og designe utstillingen.

Den anerkjente stylistduoen Kraakvik & D’Orazio vil i år kuratere en utstilling koblet til tre overordnede tendenser for høsten/vinteren 2015. Utstillingen vil kobles mot utstillerne og deres produkter, og vil inkludere stiler, farger, materialer, håndverk, smak, duft, lyd og inspirasjon.

Norsk mote

Messen har invitert Oslo Runway for å vise frem noen av de mest etablerte motemerkene i Norge i tendensutstillingen i Hall B. På Oslo Runway vil utvalgte norske designere få muligheten til å vise frem sine SS16 kolleksjoner til presse, innkjøpere og opinionsledere. Arrangementet vil fokusere på norske designere som allerede er godt etablert på det norske markedet. I august vil designerne som viser under Oslo Runway knyttes opp til tendensområdet i Hall B og være en del av utstillingen der. I tillegg vil man fokusere på norsk ull og strikk, og en del av utstillingen vi fokusere på norske strikkeprodusenter.

Powered by Labrador CMS