Aalesund Oljeklede inn i Blæst

Aalesund Oljeklede kjøper yttertøymerket Blæst. Gründer Lisbeth Lillebø blir med videre som designer og utvikler.

Publisert

Lisbeth Lillebø har kjøpt ut de andre aksjonærene i selskapet og solgt til Aalesund Oljeklede. Hun blir med videre som designer. – Vi har en god base i yrkesklær og vil med Blæst satse sterkere på fritid og mote. Samarbeidet med Lisbeth Lillebø vil bety mye, både for Blæst og resten av virksomheten vår, sier eier og daglig leder Peter Harald Aakre.

Det er datteren, Martine Aakre, som får ansvaret for Blæst. Hun skal sammen med selgeren Katrine Fjørtoft sørge for at det populære yttertøymerket fra Bergen fortsetter den positive utviklingen det har hatt de siste årene, både hjemme og på eksportmarkedet.

- Blæst har hatt en fantastisk utvikling og har en solid posisjon i Norge, samtidig som det eksporteres til nær 20 land. Dette vil vi selvsagt utvikle. Med Lisbeth på laget i en rolle hvor hun bare kan konsentrere seg om design og utvikling har vi store forventninger, sier Martine og Peter Harald Aakre.

- Vi har arbeidet med yrkesklær og regntøy mange år og har en solid organisasjon, både når det gjelder produktutvikling, testing, sertifisering. produksjon og markedsføring. Vi er en liten og effektiv organisasjon, med 20 ansatte som jobber godt i team. Ordet «problem» er forbudt hos oss. Her ønsker vi å dyrke en kultur som er løsningsorientert. Ingen skal komme til meg med et problem, men forslag til løsninger på en utfordring. Dette gjør at vi har korte beslutningslinjer og en robust, solid organisasjon som kan snu seg raskt fordi alle er innstilt på å ta ansvar. Mote og fritid er et nytt område for oss, men Blæst godt etablert, og med Lisbeths på laget som designer og utvikler har merket et stort utviklingspotensial, sier Aakre.

Han ser mange likhetstrekk mellom arbeidsklær og moteklær og ser store muligheter spin off-effekter fra motesatsingen:

- Produksjon av arbeidsklær blir mer og mer fashioninspirert. Yngre arbeidstakere stiller andre krav enn tidligere: arbeidsklær og vernetøy må selvsagt være funksjonelle og komfortable, men de skal også være moteriktige og ta seg godt ut. En satsing på Blæst og et tett samarbeid med Lisbeth Lillebø kan også få ringvirkninger på utviklingen av arbeidstøy.

- På den annen side har vi lang erfaring med utvikling og kvalitetstesting av arbeidstøy og regntøy som må ha ekstreme kvaliteter, noe som kan være en fordel for den videre utvikling av Blæst. Så vi kan høste en rekke positive effekter, sier Aakre.

Martine Aakre har nettopp fullført sin masteroppgave i business administration og gleder seg stort til å ta fatt på å utvikle Blæst videre. Både med salg og markedsføring i Norge, men også med å utvikle eksportsalget. Blæst har etablert seg i en rekke land. Viktige markeder er Canada, USA, Japan Nederland, Tyskland, Danmark, UK, Irland, Finland og Sverige. – Vi har en rekke dyktige distributører som vi ønsker å utvikle forholdet til, og vil selvsagt se på mulighetene for videre ekspansjon, sier Martine Aakre.

Blæst har leid det tidligere showrommet til Karianne Wrangell i Norsk Moteforum (413) og blir å treffe der under Moteuka.

Powered by Labrador CMS