Laura Coppen, Head of Circularity at Zalando
Laura Coppen, Head of Circularity at Zalando

Zalando med nye forretningsmodeller for å øke sirkulariteten i motebransjen

Zalando innfører nye forretningsmodeller og ny praksis for sirkularitet i hele produktets livssyklus. Arbeidet støtter opp under målet om å bruke prinsippene for sirkularitet og forlenge levetiden til minst 50 millioner moteartikler innen 2023, slik det er skissert i Zalandos bærekraftsstrategi, do.MORE.

Publisert

Med de nye initiativene tar Zalando sikte på å få til en overgang mot et sirkulært system ved å omforme hvert eneste trinn i produktets livssyklus: designe og produsere - bruke - gjenbruke - slutte sirkelen. Fra design for sirkularitet via “redeZIGN for circularity”-kolleksjonen, til å være pioner på reparasjoner, til kontinuerlig å utvide brukttilbudet, til å utvikle en åpen kildeplattform for håndtering av tekstilavfall som del av Sorting For Circularity-prosjektet med Fashion for Good: Zalandos strategi har til hensikt å finne løsninger på hele spekteret av utfordringene i bransjen, og dette gjelder både kunder, merker og partnere, heter det i en pressemelding.

- For å redusere den negative påvirkningen på både mennesker og miljø må motebransjen bevege seg i retning av et sirkulært system. Hos Zalando ser vi på dette skiftet som en unik anledning til å lede an i omformingen av motebransjen, åpne nye inntektskilder og utnytte de store endringene i forbrukeratferd som allerede er underveis”, sier Laura Coppen, Head of Circularity at Zalando. - Over 60 % av forbrukerne det er viktig at klærne deres får nytt liv i stedet for å ende som avfall. Målet vårt er bidra til atferdsendring i retning av sirkulære produkter og opplevelser. Vi har ikke alle svarene ennå, men vi samarbeider med viktige endringsmakere i bransjen og tester og skalerer nye løsninger for å bli en helt sirkulær bedrift.

Design

På designstadiet samarbeider Zalando med Ellen MacArthur Foundation og det Berlin-baserte oppstartsselskapet circular.fashion, for å definere bransjeomfattende kriterier for sirkulære produkter og oppdatere teamene hos egne varemerker på sirkulær design. For å gjøre det lettere å ta bevisste valg for sirkularitet utvider Zalando “redeZIGN for circularity”- kapselkolleksjonen fra sitt eget ZIGN-merke. Alle de 50 artiklene i kolleksjonen, som består av klær, sko og tilbehør for både menn og kvinner, omfatter et digitalt produktpass. Via en QR-kode på merket kan kundene gå til en produktside og lese mer om hvor produktet ble laget, hvordan de skal ta vare på det, reparere det, og hvordan de kan bytte det hos Zalando.

Bruk

Fra og med 11. oktober vil Zalando kunne henvise kundene til pleie- og reparasjonstjenester etter kjøp og støtte arbeidet med å forlenge levetiden til kundenes produkter. Zalando samarbeider med den London-baserte oppstarts- og salgsappen Save Your Wardrobe og tilbyr nå kvalitetspleie- og reparasjonstjenester for klær og sko gjennom utvalgte lokale studioer og skreddere for kunder i Berlin via en digitalt aktivert plattform. Henting og retur av reparerte artikler blir foretatt av Zalando Premium Logistics. Denne tjenesten vil bli lansert i Düsseldorf kort etter og etter hvert innføres på flere markeder.

Gjenbruk

For at kundene skal kunne gjenbruke og selge klærne sine vil Zalando kontinuerlig utvide sin bruktopplevelse slik at kundene kan kjøpe eller bytte inn brukte moteklær som er som nye. Siden lanseringen i september 2020 har tilbudet blitt over ti ganger så stort og gått fra å omfatte 20 000 til nå over 200 000 artikler. Zalandos kunder på 13 markeder setter pris på rask levering, høy grad av komfort for betalingsmetoder og returer samt den fortsatte bruken av plastfri emballasje.

Slutte sirkelen

For å øke den nåværende andelen på 1 % av tekstiler som resirkuleres og blir til nye klær, investerer Zalando i nye teknologier for resirkulering. Zalando har akkurat meldt at selskapet investerer i Infinited Fiber Company, et teknologiselskap innen regenerering av tekstiler. Selskapet skaper nye sirkulære tekstilfibre av førsteklasses kvalitet fra tekstilavfall, for å redusere verdens forbruk av jomfruelige råmaterialer. Som del av Sorting For Circularity-prosjektet med Fashion for Good, etablerer Zalando en åpen kildeplattform for håndtering av tekstilavfall. Dette prosjektet vil gi en omfattende analyse av tekstilavfall ved å bruke mer nøyaktig, innovativ Near Infrared-teknologi, samtidig som man kartlegger kapasiteten til aktører innen resirkulering. Dette arbeidet vil resultere i en åpen digital plattform for å matche tekstilavfall fra sorteringsbedrifter med aktører innen resirkulering og føre til utvikling av en infrastruktur som gir større sirkularitet i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS