Norwegian Concept:

Helene Drange blir bærekraftsansvarlig for Norwegian Concept

Full satsing på bærekraft

Helene Drange (26) blir bærekraftsansvarlig for fritidstøyprodusenten Norwegian Concept. Med Helene som fulltidsansatt, satser nå sørlandsbedriften for alvor på bærekraft.

Siden oppstarten i 2006 har Norwegian Concept hatt som mål å fokusere på bærekraft. Til tross for at tekstilbransjen ikke anses som en miljøvennlig bransje, ønsker selskapet å ta sin del av samfunnsansvaret og ansetter nå Helene Drange fra Kristiansand som skal vie sin fulle oppmerksomhet til bærekraft.

Tom Erik Mykjåland, daglig leder i Norwegian Concept, er svært fornøyd med ansettelsen: – Det er ingen tvil om at vi er i en bransje med et stort klimaavtrykk. Det er derfor bærekraft er en så viktig del av vår strategi, og som gjorde at vi ønsket å finne en kandidat dedikert til bærekraftsrollen på fulltid. Det å få et fremadstormende talent innen bærekraft og nytenkning som Helene med på laget, er jeg sikker på vil styrke vårt arbeid betydelig. Jeg ser fram til å få til mye spennende sammen fremover, sier han.

Som utdannet siviløkonom med erfaring med bærekraft fra et traineeprogram i veisektoren og innen fornybar energi, er Helene Drange klar for å ta fatt på arbeidsoppgavene i Norwegian Concept. Hun tar også med seg erfaringer fra et opphold som frivillig i Kambodsja, hvor hun var tett på tekstilbransjen.

Helene Drange: Jeg vil gjøre en forskjell

Nå håper Helene at hun kan være med å utgjøre en forskjell i klesindustrien på hjemmebane.

– Tekstilbransjen har dessverre mange skyggesider, og for min del var det en skikkelig tankevekker å få se dette på nært hold. Jeg skjønte da at jeg vil utgjøre en forskjell i arbeidet mitt innen bærekraft, og da var stillingen i Norwegian Concept en mulighet jeg ville gripe med begge hender. Ikke minst er det utrolig gøy å få jobbe i en sørlandsbedrift i hjertet av hjembyen, forteller Drange. De siste fem årene har Norwegian Concept tatt det norske turmarkedet med storm, og 2020 var nok et rekordår for selskapet som kan se tilbake på en 9,5 prosent vekst. Og hittil i år, en imponerende vekst på 55 prosent.

Powered by Labrador CMS