- Black Friday er en uting!

Det nærmer seg Black Friday. En dag som gir solide hopp i kasseinnslagene for mange, men som gir sørgelig lite igjen på bunnlinjen. Mange vil helst hoppe bukk over hele dagen.

Publisert

Et antall frittstående butikker Tekstilforum har vært i kontakt med, er samstemmige: - Black Friday er en uting. Et fenomen som vi absolutt ikke trenger, på toppen av alle andre rabattbaserte events som vi føler vi er nødt til å være med på, spesielt de som har butikk i kjøpesentre. Det virker ødeleggende på bruttofortjenesten og går utover julehandelen.

De butikkene vi snakket med, gjør minimalt ut av Black Friday, eller ikke noe i det hele tatt.

Har ikke råd til 30 prosent på alt

- Jeg får frysninger av å tenke på butikker som henger seg på og selger hele butikken på tilbud med 30 prosent. Det har ikke frittstående butikk råd til, sier den alltid engasjerte motstander av Black Friday, agent Harald Dahlstrøm. - Kundene benytter selvsagt anledningen, og dermed har du ødelagt for deg selv når det gjelder julesalget. Det verste er at mange annonserer Black Friday-tilbud lang tid i forveien. Det er jo en klar beskjed til kundene at de ikke skal komme i butikken før akkurat denne dagen! Og etterpå venter kundene på neste runde med kampanjer og tilbud. Tenk dere om, kvitt dere med gamle lagervarer, men ikke ødelegg for dere selv ved å selge ut sesongvarer med store avslag, sier han.

Ikea kutter

IKEA er en av de store aktørene som ikke deltar i Black Friday denne gangen:

- Vi synes «Black Friday» har gått litt av hengslene, så vi tenkte det var på sin plass å stramme det opp litt. Derfor innfører vi «Den store strammedagen» der vi retter fokus på de små, enkle grepene man kan gjøre for å ta vare på det man har, forteller fungerende kommunikasjonssjef i Ikea Norge, Kristian Willanger, til Kampanje.

Kundekveld i stedet

Kjøpesenteret CC Vest har valgt å stille butikkene i senteret fritt om de vil ha Black Friday-aktiviteter eller ikke. I stedet er det obligatorisk for leietakerne å være med på senterets kundekveld, kvelden før. – Vi ønsker å gjøre noe annet enn bare å delta på Black Friday og inviterer kundene våre til en koselig kveld dagen før, sier senterleder Kine Refsdal. Her blir det servering, matamarked, ulike aktiviteter og innslag som skal gi kundene en hyggelig opplevelse, ikke bare fokus på rabatter og «løp og kjøp».

Tilbakeholdne butikker

Mona Abelsen i M.A.S. i Tromsø har vært tilbakeholden med å delta på Black Friday, men benyttet anledningen til å selge ut et mindre parti lagervarer i fjor. I år har hun planlagt dagen og kjøpt inn varer som skal selges ut med rabatt denne dagen. Men heller ikke noe annet.

Anders Pettersen i Burre i Farmandstredet i Tønsberg er også meget tilbakeholden: - Fordi vi ligger i senter, må vi følge de aktivitetene det legges opp til. Men bare med noen utvalgte varer. Å delta ukritisk på alle rabtafokuserte tiltak og få Black Friday på toppen gjør det umulig å oppnå en forsvarlig bruttofortjeneste, sier han.

Ce-Ci i Fredrikstad liker heller ikke Black Friday, og gjør minst mulig ut av dagen. Det samme gjelder Rosenvold Klær i Skien: - Vi følger åpningstidene og legger fram noen rabatterte varer, men heller ikke mer. I nabobyen Porsgrunn har Isaksen bestemt seg for ikke å gjøre noe ut av dagen. – Det er bedre å gå glipp av litt omsetning enn å selge gode merkevarer på rabatt i starten av julehandelen, sier Per William Nilsen.

Powered by Labrador CMS