Ny logo og endringsreise for Kappahl

Med ny logo som er rotfestet i den tradisjonsrike motekjedens fargerike historie, markerer Kappahl starten på en større endringsreise.

En helt ny varemerkestrategi er utviklet og ambisjonen er å flytte Kappahls posisjon fra produktvaremerke til et mer verdibasert varemerke. Første del av dette arbeidet er en ny visuell identitet og oppdatert logo. – Nå starter en ny fase i Kappahls historie. Mange deler av Kappahl vil gjennomgå en betydelig utvikling og endring de kommende årene. Vårt mål er å skape enda sterkere kundemøter hver dag, sier Kappahls konsernsjef Elisabeth Peregi.

Kappahl gjennomgår akkurat nå en stor endringsreise. Internt har motekjeden i lengre tid jobbet med å gjøre Kappahl klar for fortsatt vekst i nye markeder, i nye kanaler og med nye varemerker. Det forberedende arbeidet er blant annet gjennomført ved hjelp av dybdesamtaler med motekjedens utvalgte målgrupper. – I løpet av året har vi i nær dialog med våre kunder samlet ekstra kraft for å utvikle vårt varemerke og vår posisjon. Dette viktige arbeidet har gjort teamet hos Kappahl sterkere og enda mer målrettet, sier Elisabeth Peregi.

For å visualisere starten på sin endringsreise har Kappahl utviklet en ny visuell identitet, hvor den oppdaterte logoen er et sentralt element.

Kappahls grafiske arv fra 70-tallet

Kappahls nye logo er inspirert av Kappahls grafiske arv. – Vår egen arv er unik. Derfor har vi analysert vår grafiske historie og hentet inspirasjon fra Kappahls selvsikre uttrykk på 70-tallet. Runde, geometriske former med sterk karakter og en litt tyngre font gjenskaper Kappahls grafiske karakter, uten å bevege seg for langt bort fra der hvor vi er i dag. Vi har også utviklet en unik skrifttype (Kappahl Type) som er basert på logoens grunnform, forteller Madeleine Ahlström, markedssjef hos Kappahl, som har deltatt i arbeidet med å utvikle Kappahls nye varemerkestrategi.

Kappahl forenkler og moderniserer den gamle logoen ved å ta bort den store A-en. En stor A har tidligere vært et grafisk symbol for motekjedens grunnlegger, Per-Olof Ahl. Nå får herr Ahl bokstavelig og visuelt flytte inn i den nye logoen.

Akkurat som hele den visuelle identiteten, så representerer logoen det Kappahl står for: mangfold i hverdagen og mote som passer livet. – Den nye logoen representerer Future Kappahl. Den er det første konkrete signalet til våre kunder og resten av verden om alt det nye som kommer fra Kappahl, sier Elisabeth Peregi. Kappahls nye varemerkestrategi og design er utviklet i samarbeid med Lynxeye. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS