Fred Perry på flyttefot

Fred Perry og Iconic Apparel er på flyttefot. Butikken og showrommet som tidligere lå i Prinsens gate 21, har i løpet av høst flyttet 300 meter til midlertidige lokaler lenger ned i gaten, til Prinsens gate 12.Click to add subtitle

Publisert

Her vil de holde hus til våren/sommeren 2021 mens den endelige destinasjonen, det nye lokalet deres i Dronningens gate, er under rehabilitering,

- Vi gleder oss veldig over å ha flyttet til nye, lyse og trivelige lokaler og opplever tross korona mer trafikk i denne delen av gaten med Høgskolen Kristiania, Maria Black og flere hyggelige butikker og serveringssteder som nabo. I tillegg opplever vi et helt annet kostnadsbilde enn der vi opprinnelig lå blant high-end brands som nærmeste nabo, sier Iselin Schøning Kristiansen i Iconic Apparel, Fred Perrys representant i Norge.

- Grunnen til at vi flyttet er at vi i løpet av de seks årene vi har vært i lokalet har vært igjennom en gaterehabilitering og diverse utvendige oppussinger. I tillegg har vi i en to årsperiode fått endret lokalet vi har vært i for å tilpasse oss en oppussing som foregår oppover i etasjene i bygget. Summen av dette gjør lokasjonen mindre attraktiv og har vært et irritasjonsmoment for oss.

Når korona kom og sentrum «stengte ned» begynte vi å vurdere andre lokaler, men vi har fortsatt en stor tro på Kvadraturen og Prinsensgate, sier hun, og fortsetter.

- En annen grunn som må nevnes er at gårdeier ikke har et realistisk syn på omsetningspotensialet i denne delen av Prinsens gate. I tillegg med en trikkestopp foran døren føles denne øvre delen som en transportgate fremfor en shoppingdestinasjon. Folk er mer fokuserte på at de skal et annet sted eller av eller på trikken. I den midtre og nedre delen av gaten er det flere muligheter til å kjøpe seg en matbit og å kikke på litt flere nisjebutikker.

- Vi opplevde den totale leiekostnaden for høy i forhold til trafikkbildet. Etter at vi tok denne avgjørelsen, og har sett over utgifter kontra inntekter ser vi at det faktisk blir mulig å gjøre god business på retail i Oslo!

Dronningens gate til våren

- Vi velger å ende opp i Dronningens gate en gang i vår/sommer-21. Denne gaten gjennomgår en ansiktsløftning. Vi ser at det er mer liv de. Det trekkes lettere folk fra Karl Johansgate, og rett rundt hjørnet finner man Tom Wood, Livid, Rodebjer og flere anerkjente serveringssteder. Kombinasjonen av retail og serveringssteder gjør dette til et attraktivt område for folk.

Butikk og showrom

Den nye butikken blir utviklet i samarbeid med Fred Perrys kontor i London. Den blir på rundt 130 km2 og vil i tillegg ha et tilstøtende showrom på ca 60 kvadratmeter. Dette tilsvarer løsningen for butikken i Camden i London.

- Fred Perry sitt hovedfokus i butikkene er å videreformidle arven og historien etter Fred Perry. I tillegg vil vi engasjere nye generasjoner med å være involvert i subkultur eventer innen musikk og kunst, og lage tennisturneringer for ungdom.

Mange trofaste kunder

- Koronakrisen har rammet oss, som de fleste andre, forholdsvis hardt. Vi har ikke stengt butikken, men hadde sterkt reduserte åpningstider som gjorde at vi klarte å holde det gående med mindre kostnader. Høsten startet med godt mot, og vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra kunder om en lys og tiltalende butikk. Den andre koronabølgen har gått hardt utover Oslo sentrum. Da nyter vi veldig godt av våre mange trofaste og lojale kunder som nå kanskje er litt ekstra opptatt av å ta vare på de fysiske butikkene, sier hun.

Powered by Labrador CMS