Ørnulf Høyer utvider med flere merker og lager nytt motesentrum i Nydalen

Full fart på alle fronter hos Høyer

Flere butikker, flere agenturer, flere nye leietakere med merker i samme segment og ny investor som sikrer videre vekst og utvikling, blant annet med en storsatsing på nettbutikken.

Publisert

Det skjer svært mye hos Ørnulf Høyer for tiden. Sjefen sjøl er høyt og lavt med masse jern i ilden.

Vokser med franchise

Høyers butikkjede fortsetter å vokse. Forskjellen fra tidligere er at det blir færre egeneide butikker i kjeden, og det blir flere selvstendige franchisetakere. Dette skjer dels ved at Høyer selger sine egeneide butikker, og dels ved at det åpnes nye butikker med egne franchisetakere.

Entusiastiske nøkkelpersoner under åpningen av Høyer i Bysenteret i Harstad, fra v. Johanne Bjørkås, Malin E. Arntzen og Kal Hailegabriel.

I 2019 bestod kjeden av 24 butikker, hvorav 11 var egeneide, i 2020 består den av 27 butikker hvorav 8 er egeneide, og innen sommeren 2021 vil kjeden bestå av 31 Høyer butikker, der det trolig er kun to som vil være egeneide. Disse to er Høyer EGER og Høyer Sjølyst. I tillegg kommer 7 DAY konseptbutikker, en By Malene Birger konseptbutkk og to HØYER collabs.

Ørnulf Høyer kommenterer:

- Det er åpenbart at butikkene drives bedre av lokale butikkeiere, og det er et kvalitetsstempel i seg selv at alle de butikkene vi har solgt i løpet av 2020 har skjedd til butikksjefene i de angjeldende butikkene. Få, om noen, vet bedre hvordan butikkene skal drives, og hvilke fordeler det har å være del av Høyer kjeden.

Rom for flere butikker

Høyer mener det fortsatt er rom for å åpne ytterligere 10 til 15 nye Høyer-butikker i Norge. Problemet er ikke å finne lokaler eller leverandører, det har Høyer god tilgang til. Det som er minst like viktig er å få en god driver.

- Vi skal åpne minst to nye butikker i 2021. Det som er sikkert i dag erat det blir en damebutikk i Sandefjord og en herrebutikk på Byporten i Oslo. Begge vil åpne 1.mars. Vi har imidlertid fortsatt ikke fått på plass en franchisetaker til Høyer Byporten Man, fordi vi er svært nøye med utvelgelsen. Når vi finner riktig person kan vi også være med å støtte vedkommende finansielt hvis det er behov for det, selv om en viss egenkapital uansett er nødvendig. Det handler om å stille opp for hverandre, og ettersom de fleste Høyer-butikker går med gode overskudd, så er det en bare en glede å gi slik støtte til personer som fortjener det, slår Høyer fast.

Nye agenturer

Hunkydory nytt merke hos Huset Høyer

Det skjer mye på engrossalget i Huset Høyer også, med en utvidelse av merkeporteføljen. Fra før har de By Malene Birger, NN07, Fram og Maud. Nå vil de knytte til seg inntil fire nye agenturer. Den første avtalen er allerede signert, og gjelder et merke som mange norske butikker har et meget godt forhold til: Hunkydory fra Sverige. - Som kjent gikk Hunkydory konkurs for ca to år siden, men det var ikke på grunn av markedet i Norge. Høyer-butikkene var kunde av Hunkydory på den tiden, og vi var som mange andre butikker veldig lei oss for at det forsvant, ettersom det var et godt fungerende merke. Det var så godt at Høyer hadde vanskelig for å få det til flere av sine butikker fordi det var andre butikker som hadde merket fra før, og som ikke ønsket ny konkurranse i sitt område. Vi er derfor veldig glade for at vi nå kan bygge opp denne distribusjonen på nytt, og vi gleder oss til å møte mange av de kundene som gjerne vil ha tilbake dette merket, sier Ørnulf Høyer, og fortsetter: - De øvrige merkene kan ikke avsløres på nåværende tidspunkt, men de er alle i medium pluss-segmentet.

Nytt motesentrum

Samtidig utvides showrom-facilitetene i Nydalen, fra 2000 til 3000 kvadratmeter. Både for å få bedre plass til merker i egen portefølje, men også for å knytte til seg andre merker i samme segment som leietakere. Målet er å samle mellom 15 og 20 utvalgte merker i samme miljø og skape et nytt sentrum for merker i medium pluss-segmentet. Noen merker er allerede på plass eller på vei inn. Som Sand, som flytter fra Maridalsveien, Munthe, American Vintage, Closed, Rails, Hoffmann, et agentur med to skomerker og smykker, tre-fire italienske merker og et velkjent hjem- og interiørselskap.

Høyer kommenterer:

- Ikke minst: Vi lager et nytt inhouse PR-kontor som en del av dette miljøet. Dette blir kult!

Ny investor

Høyer har nettopp inngått en avtale med investeringsselskapet Nordic Kollective Investment, et engelsk investeringsselskap som går inn som eier i Høyers nettbutikk og Høyer Design, med merkene Maud og Fram. De skilles ut i en egen forretningsenhet som drives uavhengig av Huset Høyer og retailvirksomheten.

– Noe vi har ønsket oss i lang tid, og som vil bety et stort løft både for nettbutikken og Høyer Design, og for resten av virksomheten vår. Dette gjør at vi kan utvikle nettbutikken slik vi ønsker og få løftet Maud og Fram videre, samtidig som vi kan konsentrere oss om å fortsette å utvikle retail med nye butikker og bygge ut wholesale, sier en entusiastisk Ørnulf Høyer.

Les mer i Tekstilforums papirutgave!

Powered by Labrador CMS