Daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen

Stormberg Norges beste på sosiale innovasjoner

I dag kom resultatene fra Norsk innovasjonsindeks, og for andre år på rad topper Stormberg listen over bedrifter som oppleves som drivere av positive samfunns- og miljøendringer.

Norsk innovasjonsindeks måler hvor innovative norske selskaper er – sett fra kundenes perspektiv. Indeksen er utviklet ved Norges handelshøyskole (NHH), og måler både sosiale, kommersielle og digitale innovasjoner.

Stormberg er kåret til Norges fremste på sosiale innovasjoner og er blant de ti beste på kommersielle innovasjoner. I toppen av de to listene finner vi også merkenavn som Toyota, IKEA og Finn.no. Se alle resultater her: https://www.nhh.no/norsk-innovasjonsindeks/

- Vi er stolte og takknemlige over å komme så høyt opp på kåringen, og vil rette en stor takk til alle våre kunder, sier daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen.

Tor W. Andreassen, professor på NHH og grunnleggeren av Norsk innovasjonsindeks, mener sosiale innovasjoner er noe kundene legger mer vekt på i sine valg av leverandører, og knytter det til firmaverdi.

- Å være ledende her, sender klare signaler til markedet og gir samfunnsansvarlige kunder mulighet til å opprettholde et ansvarlig konsum, sier Andreassen.

Han forteller at det i 2021 er en rekke virksomheter som har flyttet sine ressurser og innovasjoner over til panikk-innovasjoner for å overleve.

- Når Stormberg ikke har noen vesentlige endringer i opplevd innovasjonsevne, relativ attraktivitet, og kundelojalitet fra 2020, tyder dette på en kraftig forretningsmodell med fokus hvor det skal være: hos kundene.

Andreassen har tidligere sagt dette om Stormberg: - Det spesielle med Stormberg er at de i tillegg til å være kommersielt innovative også oppleves som «en god nabo» gjennom sine miljø- og samfunnsmessige innovasjoner. Stormberg har jeg, som konsument og forsker, alltid beundret for deres sosiale og samfunnsmessige engasjement. Det som gjør dem unike er verdigrunnlaget som preger dem.

Om Norsk innovasjonsindeks

Indeksene måler omtrent 90 bedrifter i 20 bransjer. Kommersiell innovasjonsindeks måler bedriftenes innovasjonsevne sett fra kundenes opplevelser. Sosial innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og fremmer bærekraft. Digital innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifter som digitale, i hvilken grad de benytter bedriftenes digitale løsninger og om de opplever at bedriftene er innovative i sine digitale løsninger.

Powered by Labrador CMS