Butikken har inngang både fra Storgata og Stenersgata.Foto: T.S. Larsgård
Lager 157 scorer på lavpris og vokser – åpnet sin første flaggskipbutikk
Med stor kundestrøm og høy omsetning vokste Lager 157 ut av sine gamle lokaler i Møllergata. Nå har de åpnet sin første flaggskipbutikk – på nærmere 2000 m2 over fire plan – i Storgata. Den er kjedens aller første i et bysentrum.
– Nyåpningen av vår
flaggskipbutikk i Oslo var fantastisk. Vi hadde også en nyåpning i Malvik 14
dager tidligere hvor vi satte ny norsk omsetningsrekord, før vi da igjen satte
enda en rekord 19. oktober i den nye Oslo-butikken, sier en fornøyd Johnny Hallgren,
country manager for Lager 157, til Tekstilforum.
Vokste ut av lokalene
Dette er den første
flaggskipbutikk for Lager 157 generelt, som har seks butikker totalt i Norge i
tillegg til Sverige, Finland og Danmark. Den første butikken i Norge ble
etablert i Møllergata i 2019. Men det var ikke en fullkonseptbutikk, da både
barne- og accessories-avdeling manglet. Det var ganske enkelt ikke plass.
– Etter hvert merket vi at
kundestrømmen ble større og større og butikken ble helt enkelt for liten for
oss, sier Hallgren. Nå har vi endelig fått lokaler med perfekt beliggenhet, med
inngang til butikken både fra Storgata og Stenersgata. Her kan vi presentere en
fullkonsept flaggskipbutikk for våre kunder i Oslo, og vi har blitt tatt
utrolig godt i mot.
– Med våre fire etasjer visste
vi ikke helt hvordan det ville slå ut, men hittil har det vist seg å være en
riktig stor suksess, fortsetter Hallgren.
Flere ansatte
Ikke bare på grunn av
planløsningen over flere etasjer, men også på grunn av den store
omsetningsøkningen har butikken vært nødt til å ansette en hel del nye.
– Det har vært utrolig mye
trafikk siden åpningen og kjempemorsomt å jobbe i den nye butikken, sier en av
de ansatte som Tekstilforum møter i en av kassene, hun har vært med på lasset
fra de gamle lokalene.
Den nye butikken har tilbud til
kundene om å legge opp jeans. – Dette er en service vi ønsker å gi til kundene
våre sier Hallgren. Foreløpig er det litt usikkert hvordan rutinene på dette
blir, men det blir kanskje et tilbud på faste dager, litt avhengig av
etterspørselen, sier han.
Sentrumsnær
Denne butikken skiller seg
veldig ut i forhold til kjedens øvrige butikker som ligger utenfor
sentrumskjernen, i big-box-lokaler. Konseptmessig er dette en forandring fra de
øvrige butikkene som er bygget opp på ett plan, men handleflyten skal være
noenlunde lik og kundene skal kunne kjenne seg igjen, uansett hvilken butikk de
besøker. I tillegg til Oslo og Malvik har Lager 157 butikker i Fredrikstad,
Skien, Kristiansand og Sandnes.
Den nye butikken har mørke
vegger og tak, men har fått tilført et kraftig laminatgolv i lyst tre og med
god belysning får man følelsen av en lun og varm atmosfære.
– Vi har hatt en utrolig sterk
vekst i omsetning i alle våre norske butikker, i forhold til bransjen generelt,
sier Hallgren. Vårt konsept er perfekt i dag, da kundene søker bra
prisalternativ. Utleiere og utbyggere tar stadig kontakt med oss da de nå har
innsett hvilken høy kundestrøm vi bidrar til, og neste år fortsetter
ekspansjonen i Norge og planen er et marked til.
Lavpris og rimelig bærekraft
Forretningsidéen til Lager 157
er å tilby funksjonelle basisklær, med bra kvalitet og et enkelt design som
fungerer i alle garderober og til en pris alle har råd til. «Great basic for
all people» er kjedens slagord.
For å holde prisene nede
produserer kjeden sine egne klær og etterstreber å lage produkter som varer,
kjeden selger kun sitt eget varemerke og produksjonen foregår i Bangladesh. De mener
det er antallet ganger et plagg blir brukt som bestemmer plaggets miljøavtrykk.
Et langsiktig mål er å bruke 100% gjenvinnbart materiale, noe som igjen vil
forenkle gjenvinningsprosessen.
– Grunnen til at vi klarer å
holde de lave prisene er blant annet: Vi betaler ikke for noen markedsføring og
bruker kun våre egne sosiale medier. Med unntak av Flagship Store ønsker vi å
ligge utenfor bykjernen på grunn av leieprisene, vi har ikke noe fancy
hovedkontor midt i sentrum, vårt ligger ute på landet i en gammel
symaskinfabrikk, vi har en stor andel carryovers som gjør at vi har mindre
«rea» og kostnadsbevissthet er en helt sentral del av Lager 157s dna, sier
svenske Hallgren.
Som Hallgren sier, er kjeden
aktive på sosiale medier og de er veldig store på Tik Tok hvor de merker stor
respons. Tilhengerne kan også følge dem på Facebook og Instagram i tillegg til
egen hjemmeside.
E-handel
Den siste tiden har kjeden også
sett en kraftig økning i e-handel og de tilbyr utlevering og retur av pakker
fra de fysiske butikkene. For å håndtere den store økningen har de bygget ut
sentrallageret i Ulricehamn i Sverige hvor de har investert i «picking robot»
for en mer effektiv og raskere håndtering av e-handel.
– Vi er utrolig
takknemlige for tilliten våre norske kunder viser oss, og at flere og flere
kjenner til oss, avslutter Hallgren.