fashion-against-aids.jpg

Lanserer sin femte kolleksjon

H&M lanserer nå sin femte kolleksjon for Fashion Against AIDS (FAA) for å samle inn midler og skape oppmerksomhet blant ungdom om HIV og AIDS. Årets kolleksjon samler etniske elementer fra forskjellige verdensdeler og vil være a finne i rundt 300 H&M Divided-avdelinger, samt på internett fra og med 26. april.

Publisert

(Bilder av kolleksjonen nederst i saken)

Til kolleksjonen ble det bestilt spesialtrykk fra internasjonale kunstnere og ilustratører for å få plagg som er fulle av farger, mønstre og autensitet.

25 prosent av salgsinntektene gar direkte til flere internasjonaleprosjekter som øker ungdommens kjennskap til HIV / AIDS. H&M har hittil bidradd med rundt 40 millioner kroner gjennom tidligere FAA-prosjekter.

Designsjef Ann-Sofie Johansson i H&M er begeistret for årets Fashion Against AIDS-kolleksjon.

- Den omfatter stiler fra hele verden og sender ikke bare ut et sterkt motebudskap, men bidrar også til økt kjennskap om HIV/AIDS. Det er fantastisk at kolleksjonen er basert på arbeidet til kunstnere og illustratører fra mange forskjellige land, og at vi dermed kan støtte disse organisasjonene og deres viktige arbeid med ungdom og HIV / AIDS, sier hun i en pressemelding.Årets FAA-kolleksjon setter tradisjonelle elementer fra ulike folkegrupper inn i en 2000-tallskontekst: Fargerikt afrikansk preg på korte jakker og bustiertopper, grafiske sorthvitt maoritrykk på tights og korte topper, samt grønlandske inuittmønstre på draperte t-skjorter.

Til jenter er det blant annet makrame, frynser og dyppfargede plagg, og til gutter korte harembukser og t-skjorter med trykk.

Kolleksjonen omfatter også moteaccessoirer som hatter, sneakers og smykker samt spesialvarer som iPhone-etuier, festivalponchoer, hengekøyer og plaster.

Ogsa denne gang vil FAA støtte en rekke internasjonale organisasjoner som fremmer budskapet om sikker sex:

Designers Against AIDS (DAA): En organisasjon som gir ungdom kunnskap om HIV/AIDS, slik at de kan spre budskapet videre i sine lokalmiljøer.

MTV Staying Alive Foundation: MTVs globale kampanje for å øke oppmerksomheten om HIV / AIDS.Deres Staying Alive Award gir midler til ungdom som arbeider for a hindre spredning av HIV.

United Nations Population Fund (UNFPA):UNFPAs oppgave er a støtte enkeltmenneskers rett til helse og likestilling.

YouthAIDS:Population Services International (PSI) sin kampanje til forebygging av HIV / AIDS, som når frem til mer enn 600 millioner ungdommer i over 60 land.

Bilder fra kolleksjonen:

(Alle foto: H&M)