
Norge er danskenes beste marked
Den danske moteeksporten hadde en økning på 13 prosent i 2011, og Norge har blitt det viktigste eksportmarkedet for danske tekstilleverandører. Oljesmurt økonomi, lav arbeidsledighet og stor kjøpelyst hos de norske kundene gjør at stadig flere danske leverandører satser i Norge.
- Norge er mitt hjemmemarked, sier Keld Mikkelsen.

”Glem resten av verden – Norge er Kongelandet”, heter det i danske medier, som i en blanding av begeistring og misunnelse forteller den norske suksesshistorien om høye oljeinntekter, svært lav arbeidsledighet og en norsk krone som nå er like mye verd som den danske, for første gang på svært mange år.
Noe som gjør at mange danske leverandører prioriterer annerledes og prøver å få mer ut av det norske markedet. En av dem er Keld Mikkelsen i Day Birger et Mikkelsen. Han kaller Norge ”sitt hjemmemarked” og åpner i disse dager to konseptbutikker i Oslo. Den første åpnet dørene i Hegdehaugsveien onsdag.
Et helt spesielt og nytt butikkonsept i ett av Oslos beste butikklokaler. De er innredet som en leilighet: Først kommer man til herreavdelingen i entreen. Deretter går kundene videre innover til ”2nd Day”, en litt frekkere og edgy kolleksjon for yngre damer. Inne i biblioteket og spisestuen finner vi hovedkolleksjonen for damer fra mellom 30 og 35. I dagligstuen er det en blanding av klær og interiør – Day Home – designet av Marianne Mikkelsen.
Day Birger et Mikkelsens butikk i Hegdehaugsveien er et helt nytt konsept i Norge.
- Vi ønsker å følge våre drømmer og følelser og realisere nye ideer for å knytte kundene tettere til oss og gi den nye opplevelser. Å lage en ”apartment-butikk” er en gammel drøm for meg. Fordi vi har et fantastisk samarbeid med Huset Høyer i Norge og har hatt en svært positiv utvikling her, er det naturlig at vi prøver ut det nye konseptet i Oslo, sier Keld Mikkelsen.