
God start for Superdry
I løpet av tre måneder i høst har Superdry åpnet sine tre første butikker i Norge og mottagelsen har vært bedre enn forventet.
Axel Melbye under byggingen av butikken på Strømmen Storsenter. Foto: Helle Hynne

Den første Superdry-butikken åpnet i Sandvika Storsenter i august etterfulgt av den andre i Ski Storsenter i september. I slutten av oktober ble den tredje butikken åpnet i nye Strømmen Storsenter.
- Superdry i Sandvika Storsenter har helt fra starten hatt en svært positiv utvikling samtidig som vi ser at butikken i Ski Storsenter nå tar seg opp etter en noe treg start. Totalt sett har Superdry hatt en totalomsetning i Norge som er godt over budsjett, sier Axel Melbye, daglig leder i SDR Norway, som har franchiserettighetene til Superdry i retailmarkedet i Norge.
- Det norske markedet opplever vekst og god økonomisk utvikling og vi ser at Superdry har lykkes med introduksjonen i Norge. Vår kolleksjon som er inspirert av japansk undergrunnsmote og Amerikansk vintage har truffet markedet godt og i dag er utviklingen i Norge faktisk den beste i Skandinavia, sier Melbye.
Lampa med syltetøyglassene og det industrielle preget går igjen i alle Superdry sine butikker. Foto: Helle Hynne

Superdry har opplevd betydelig suksess internasjonalt. I Norge forventer selskapet å åpne 11 butikker innen utgangen av 2015, noe som er avhengig av om selskapet får de rette lokasjonene. Primært ønsker Superdry å etablere butikker i de største byene i Norge.
SuperGroup som er morselskapet til Superdry ble startet i 1985 av Julian Dunkerton, som etablerte en rekke butikker bestående av undergrunnsmote. Disse butikkene ble først og fremst etablert i universitetsbyer i England. Superdry som vi kjenner i dag ble etablert i 2004 som også ble starten på den internasjonale satsingen. I mars 2010 ble SuperGroup notert på Londonbørsen og i 2011 kjøpte selskapet det franske og Benelux baserte selskapet CNC Collection BVBA. Dette gjorde det mulig med en betydelig europeisk franchiseekspansjon. I dag har Superdry butikker i 101 land i USA, Australia, Europa, Sør Amerika og Asia.
Superdry har kolleksjoner rettet mot både kvinner og menn i alderen 18 til 35 år. Dette gjelder merkevarer som T-skjorter, hettegensere/gensere, topper, dresser, jakker, skjorter og sko samt et bredt spekter av bagger og tilbehør.
Internasjonalt har Superdry oppnådd stor oppmerksomhet ved å benytte kjente personligheter som David Beckham, Zac Efron, One Direction. Justin Beeber og Helene Christensen i markedsføringen.
Du kan lese mer om Superdry i tekstilforum 6/2012, som sendes ut i disse dager.
Abonnerer du ikke på tekstilforum?
- Last ned enkeltsider eller hele bladet her