Vibeke-Johnsen-2

Farger styrer deg og kundene

- Når kundene kommer inn i din butikk for å se nærmere på kolleksjonene, har fargene den største tiltrekningskraften. Lær mer om farger, for de vil alltid være viktige for deg, for butikkdriften og for kundene dine, sier grunnlegger av VJ Concept og arbeidsverktøyet VJ Shopsense, Vibeke Johnsen, som presenterer en serie om farger og farge- og stilanalyse som du kan følge i Tekstilforums papirutgave og på nett.

Publisert

Selv om farger har en selvfølgelig del av livet vårt, tenker vi nesten aldri tenker over det. I samfunnssammenheng benytter vi farger for eksempel til å opplyse om farer, og gi til å veibeskrivelser. Privat uttrykker vi vår personlighet ved fargevalg på bil, hus, interiør osv. Personlig røper vi våre følelser, lager forventninger og setter standard. Når du planlegger dine innkjøp for kommende sesong, er fargene med på å styre mye av hvordan du fordeler varepakkene. Ja kanskje mer enn hva du bevisst tenker over. Når kundene kommer inn i din butikk for å se nærmere på kolleksjonene, har fargene den største tiltrekningskraften. Farger har, er og vil alltid være den store rolleinnehaveren. Men hva vet vi egentlig om farger? Vil du dra nytte av å lese litt om hvor de kommer fra, og hva de betyr? Jeg utfordrer deg. Les, og verden vil se litt annerledes ut.

Vibeke Johnsen

Som barn hadde du sikkert sterke favorittfarger, og kanskje var du den i søskenflokken som skrek høyest når du måtte kle deg i farger du slett ikke likte. Som voksen har du sikkert en farge du liker ekstra godt, men som du kanskje ikke helt vet hvorfor du foretrekker fremfor de andre. Du som jeg våkner sikker til morgener hvor du ikke finner noe fristende å kle på deg. Og det til tross for at klesskapet er så fullt at det formelig skrikes om plassen. Grunnen er blant annet at vår egen fargefølelse nå og da blir påvirket av ytre faktorer. Som dominerende motetrender, meninger hos familie og venner og kommentarer fra bekjente. Vi kan alle bli noe forvirret og usikre iblant.

Hva er farger?

Hemmeligheten ligger i lyset! Lyset er alltid en forutsetning for at vi kan se farger. Det vi opplever som lys, er resultatet av en form for elektromagnetiske svingninger. Andre former for slike svingninger opplever vi for eksempel som varme. Øyet er følsomt for stråler med svingninger i et bestemt bølgelengdeområde, men det er imidlertid bare en del av spekteret som er synlig. Strålinger med mindre bølgelengder enn det som er synlig, kaller vi ultrafiolett stråling, mens større bølgelengder kaller vi infrarød stråling. Varmestråling er ¨lys¨ det også, men med svært store bølgelengder.Det lys som er synlig for øyet, utrykker vi som hvitt lys. Enkelt forklart er alle fargene gjemt inne i det hvite lyset. Dersom vi sender en lysstråle av hvitt lys gjennom en prisme, blir den oppløst i et fargespektrum, og de enkelte fargene i lyset blir synlige for øyet. Brytningen og spaltningen av lyset som i glassprismen kan du også se i naturen, i regnbuen på himmelen etter regnvær. Sollyset er hvitt lys. Men når sollyset blir spaltet i regndråpene, viser regnbuen seg i all sin fargeprakt.

Synlig fargespekter

Hvitt lys inneholder hele fargespekteret. Når du hviler øynene på en flate med fargen hvit, betyr det egentlig at flaten reflekterer alt lys som treffer den. En absolutt svart flate derimot, absorberer alt lys. Mellom disse ytterpunktene ligger flater med gråtoner og farger. Lyset som blir reflektert fra en farget flate inneholder bare en del av fargespekteret. Rød flate - refleksjon av røde lysbølger, gul flate - refleksjon av gule lysbølger osv. Når lyset treffer netthinnen i øyet, blir lysenergien omdannet til nerveimpulser som blir sendt videre til registrering i synssentret i hjernen. Det er først i hjernen at fargeopplevelsen blir skapt. Akk så komplisert, men ganske fascinerende.

Øyet er svært fintfølende overfor lysimpulser, og kan sammenlignes med et kamera; kommer det sterkt lys, trekker blenderen, iris seg sammen. I svakt lys åpner den seg. Netthinnen oppfanger som en film både svart-hvitt og farget lys. Svart-hvitt er nattsynet og farger er dagsynet.

Lysreflkeksjon

Blanding av farger

Alle farger har et utspring fra utgangspunktet og det vi kaller primærfarger.Vi har tre primærfarger; magenta (blårød), Cyan (grønnblå) og gul. Historiebøker forteller at fargenavnet magenta stammer fra 1859 da franskmennene slo en østerriksk hær i et blodig slag i byen Magenta i nærheten av Milano. Fargenavnet Cyan stammer fra det greske ordet kyano, som betyr mørkeblå. Fargen gul blir gjerne kalt yellow, eller bare ¨Y¨. Med primærfargene som grunnlag kan vi få frem nesten alle farger når vi også blander med hvit og sort. Alle nyanser er mulig avhengig av blandingsforholdene. I den rekkefølgen fargene oppstår, blir de plassert i en fargesirkel.

Fargesirkelen

Farger et språk

Vi bruker uttrykkene varme og kalde farger. Uten å gjøre det mer komplisert, deler vi fargesirkelen i to – kalde farger på den ene siden, og varme farger på den andre. Varme farger kan du fort kjenne igjen på at de alltid inneholder gult eller gull, med rødoransje som den varmeste. Er fargene kald har de noe blått eller rosa i seg, med blågrønn som den kaldeste.

Farger er energi, og har sterk påvirkningskraft. Tenk bare et øyeblikk tilbake på da du etablerte butikken din. Hvor mye tid brukte du ikke på å sette farger? Du ville sikkert stå for noe, formidle noe. Kanskje fargen du en gang valgte, fortsatt formidler det samme budskapet om din bedrift. Logo, innpakning, innredning, vegger osv. Hvert eneste element har sikker fått samme behandling – hvem, hva, hvor. Alle bedrifters profiler, hver produktinnpakning i butikkhyllene, fargene på bilene langs veiene osv, utstråler noe. Et ubevisst språk pågår – et som snakkes og tolkes. Lærer du å snakke språket, kan du også dra stor nytte av det, og uttrykke deg enda bedre. Bevisste fargevalg på klær er bare én måte å snakke språket på. Men det er også svært effektivt. Du kan fremkalle følelser, understreke din personlighet og formidle energi til menneskene rundt deg. Test det gjerne ut, og legg merke til reaksjonene du får fra omgivelsene. Jeg lovte deg innledningsvis at verden ville se litt annerledes ut, om du leste denne artikkelen. Om den ikke har blitt rosenrød, har jeg kanskje allikevel klart å vise deg at farger er mer enn hva øyet ser, og at du fritt kan bruke de ubegrenset.

Fakta:

Vibeke Johnsen er grunnlegger av VJ Concept. Hun har 20 års bransjeerfaring, og er utdannet innen stylistfaget, fargepsykologi og bedriftsøkonomi. Hennes spesielle bakgrunn og posisjon gjorde det mulig å fange opp mangelen på tverrfaglig kompetanse. Dette har blitt hennes hovedfokus hvor resultatet foreligger i form av arbeidsverktøyet vjshopsense.

Powered by Labrador CMS