
Mango kutter prisene med 20 prosent
Den spanske kleskjeden reduserer prisene på vår- og sommerkolleksjon for å «tilpasse seg en ny økonomisk virkelighet».
Faksimile: Mangos nyeste katalog

Den nye prisstrategien betegnes som «langvarig», og vil ikke bli fulgt av prisøkninger når neste sesong skal inn i butikkene. Kleskjeden har 2415 butikker fordelt over 107 land, deriblant Norge.
Også i Norge
Ruxandra Vamos, områdeleder med ansvar for Mange Norge, bekrefter overfor e24.no at kjeden ser seg nødt til å kutte prisene:- Dette er en ny strategi vi nå følger, og den gjennomføres i hele systemet. Det gjennomføres for å bevare og forhåpentligvis også styrke etterspørselen etter Mangos varer, sier Vamos til E24.
Hun opplyser at selv om etterspørselen etter kjedens klær fortsatt holder seg godt i Norge, kuttes også prisene her til lands. Hun avviser imidlertid at kjeden er i ferd med å miste terreng eller vil sikte seg inn mot nye segmenter i markedet.
Kutter utgiftene
Mango går ikke i detalj om hvorfor beslutningen om å redusere prisene først kommer nå, etter at markedene i flere år har vært kraftig påvirket av ettervirkningene av finanskrisen.
Selskapet avviser videre at kuttene vil legge press på marginene, da det ikke bare er utsalgsprisene, men også betalingen til leverandører som justeres ned.
Les mer om priskuttet på e24.no