
Norske menn e-handler mest
Nordmenn bruker desidert mest penger på e-handel i Norden, og norske menn er de ivrigste shopperne. Det viser resultatene fra en nordisk e-handelsrapport utført av Tollpost Globe og Postnord.
Norske forbrukere handlet på nettet for 22 milliarder norske kroner i 2011, en økning på 30 % siden 2008. Vi handler 50 prosent mer over internett enn svenskene.

Norsk prisnivå motiv for netthandel
Lønningene og prisene er høyere i Norge enn i de andre nordiske landene. Følgelig brukte nordmenn mest på netthandel i gjennomsnitt per innbygger i 2011. Norske menn bruker aller mest – i gjennomsnitt handlet de for totalt 9 512 norske kroner hver på nettet i løpet av året. Gjennomsnittlig brukte forbrukere i Norden 5248 norske kroner i 2011.- Nordmenn er moderne, og flinke til å ta i bruk ny teknologi. Vi har omfavnet nettet som kjøpskanal, men vår desentraliserte bosettingsstruktur bidrar også til økt nettbruk, sier markedsanalytiker i Tollpost Globe, Kristin Anfindsen.
- Til sammen brukte norske forbrukere 22 milliarder norske kroner på kjøp av produkter på nettet i 2011, og menn brukte dobbelt så mye som kvinnene. Summen er en økning på 30 % på tre år. Halvparten av alle nordmenn kjøpte produkter i utenlandske nettbutikker, trolig fordi få virkelig store e-handelsfirmaer er etablert i landet vårt og for å unngå de høye prisene i hjemlandet. Uansett hvor på nettet nordmennene handler, foretrekker de å betale med kredittkort, sier Anfindsen.
De vanligste varene å kjøpe via internett er hjemmeelektronikk, som 51 % har kjøpt det siste året, klær og sko samt bøker kommer på delt andreplass med 30 % hver.
82 milliarder norske kroner
- De nordiske konsumenter handlet varer til en verdi over 82 milliarder norske kroner. Danskene handler hyppigst, mens vi nordmenn er de som bruker desidert mest penger per individ på netthandel. Svenske nettbutikker er de som lokker flest e-handelskunder fra de øvrige nordiske landene, sier Anfindsen.
Kjøper for å spare penger
- Nettkjøp fra utlandet er vanligst blant nordmenn. Over halvparten av de norske forbrukerne som handler på nettet, kjøpte produkter i utenlandske nettbutikker i løpet av det siste året. En mulig forklaring på dette er det høye prisnivået i Norge og det faktum at få virkelig store e-handelsfirmaer er etablert i det norske markedet.
Rask leveranse
- Konsumentene stiller alt høyere krav til raske leveranser. Tidligere har det først og fremst handlet om rask leveranse når man har bestilt fra nettbutikker fra samme land, nå forventer vi at det skal gå kjapt også når vi handler fra utenlandske nettbutikker, sier Kristin Anfindsen.