Fargegruppene

Riktig fargeveiledning gir mersalg

Uansett situasjon signaliserer vi noe som forteller hvem vi er, hva vi vil formidle og hvordan vi ønsker å bli oppfattet. Vibeke Johnsen i VJ Concept, som har utviklet verktøyet VJ Shopsense, viser hvordan du ser hvilke farger som best kler den enkelte kunde, og hvordan du kan nyttiggjøre deg fargeveiledning i salgssituasjoner.

Publisert

De fire fargegruppene

Du har helt sikkert en eller annen gang opplevd at kunden har forlatt butikken uten å kjøpe noe, nettopp fordi vedkommende ikke kunne finne ¨sine farger¨. Noen selgere føler ubehag ved å betjene kunder som har lært hvilke farger som kler en best. Andre kan bli så irriterte at de får lyst til å bannlyse alt som har med denne form for analyse å gjøre. Slike reaksjoner bunner ofte i usikkerhet, og vissheten om ens egen uvitenhet. Systemer for valg av farger som passer pigmentene i huden, håret og øynene, har bestått lenge. Fra tid til annen popper nye systemer opp – noen til glede, andre til besvær.

I utgangspunktet kan alle kan bruke alle farger. Det er fargens undertone som forteller om man kler den eller ei. Enkel huskeregel: varm nyanse til varm hudtone. Kald nyanse til kald hudtone. Vi trenger slett ikke å komplisere. Hver gruppe har sin karakteristiske fargeskala, med noen basisfarger og noen kombinasjonsfarger. Ren hvit og sort er de eneste som skiller seg ut, men så er de heller ikke farger. Feil fargevalg kan faktisk gjøre mye skade. De understreker rynker og dårlig hud, gir ansiktet et dratt preg, leder oppmerksomheten til mindre flatterende områder, eller understreker dem. Du kan naturligvis ikke med et øyekast alltid slå fast hvilken fargegruppe kunden faller inn under, men med et trent øye kan du enkelt se om kunden kler varme eller kalde farger. Dette er selvfølgelig en vurdering du tar av kunden, uten at vedkommende legger merke til det.

Fargesirkelen

La oss igjen se på vår fargesirkel. Denne gangen deler vi den ganske enkelt opp i fire deler, og plasserer en kundetype i hver.De øverste fargegruppene i fargesirkelen er de vi kaller ¨varme fargegrupper¨. På samme måte er de nederste fargegruppene ¨kalde fargegrupper¨. Denne betegnelsen gjør det enklere for oss å plassere hver type inn i fargesirkelen, og finne frem til hvilke farger som best kler den enkelt kunde. I prinsippet omfatter fargegruppene tusenvis av fargemuligheter, og ingen skal behøve å føle seg bundet til en begrenset gruppe farger. Kunden trenger naturligvis ikke å legge vekk den eksisterende garderoben, men kombinere heller mindre passende farger, mot de rette nyansene nær ansiktet. Poenget er å skape et helhetlig bilde og gi det harmoni.

Fargeveiledning

Varm gruppe 1

Dette er kunden med en sart hud i kremfarge, elfenben, ferskenrosa eller ferskenbeige. Huden har som regel en varm, gyllen undertone og holder seg gjerne ung lenge. Håret kan variere fra lingult, gullblondt, rødlig, lysebrunt, kastanjebrunt til svart. Som barn var denne kunden gjerne lysere i håret. Øynene er ofte blå, grønne, turkise eller lys gullbrune.

Varm gruppe 2

Huden til denne kunden minner om elfenben, krem eller fersken. Den kan også være mørk beige eller svart, men med en gyllen glød. Som regel har denne kunden lite farge i kinnene, og håret kan være fra gullblondt, kastanjebrunt, rødt og kobber, til sort med en gyllen glød. Øynene er gjerne grønne, brune og mørk blå.

Kald gruppe 1

Denne kunden har en hud somkan være beige, rosa, blekbeige, eventuelt med blekrosa kinn. Noen er litt gulbleke, men huden har en rosa undertone. Håret er blondt, askeblondt, musebrunt, gråbeige eller gråblått. Selv betegnes gjerne hårfargen som kommunebrun, og lik varm gruppe 1, er det mest sannsynlig at kunden var lysere i håret som barn. Øynene er blå, grønne, grå eller mellombrune.

Kald gruppe 2

Huden til denne kundetypen er melkehvit, rosa, olivenfarget eller sort hud, med lite eller ingen farge i kinnene. Beige eller beigerosa hud forekommer. Håret er vanligvis blåsvart, mørk brun, pepper og salt, blondt eller sølvgrått. Dette er kunden som har anlegg for å bli tidlig grå i håret. Øynene er vanligvis mørk brun, mørk blå, mørk grønn eller blågrønn.

Undertoner for de varme gruppene

  • Blå undertoner til en varm hud gir et unaturlig bilde. Kunden ser grå, livløs og blek ut. Fargene repeterer ikke kundens varme hudtone, og kan se hard og blåaktig rosa ut.
  • Gylne undertoner til en varm hud smelter sammen med kundens naturlige hudtone, og danner et friskt og sunt inntrykk.

Undertoner for de kalde gruppene

  • Gylne undertoner til en kald hud gjør huden gul og blek. Ringer og urenheter i huden kommer tydelig fram.
  • Blå undertoner til en kald hud smelter sammen med kundens naturlige hudtone. Fargen gir ansiktet et klart og rent inntrykk.

Basis eller kamuflasje

Basisfarger er nøytrale nyanser, de kjedeligste fargene, men også de viktigste. Basisfarger fungerer som byggesteiner og bakgrunnsfarger i enhver garderobe. De er lette å kombinere, tidløse og alltid med i motebildet.Kjekt å huske i disse innkjøpstider.Begrens det ikke til sort, grå og hvit. Grønn for eksempel kan også være en god basis, om nyansen er rolig og ikke fremtredende. Ren hvit og sort kler dessverre nok den kaldeste fargetypen best. På tross av dette er disse favoritter hos de fleste, og assosieres ofte med trygghet og kamuflasje. Det er en ren misforståelse at sort alltid virker slankende. Og om man ønsker å gå i ett med omgivelsene – ja, da må man ganske enkelt slå av lyset. Sort er alt annet enn anonymt. Den drar all oppmerksomhet opp til ansiktet, og fremmer hele ens personlighet. I mange tilfeller kan det være bedre å gjøre kunden oppmerksom på andre basisfarger som er langt mer heldige. Kremhvit eller ullhvit kan ofte være bedre alternativ enn valg av ren hvit. Ønsker kunden uansett å bruke ren hvit eller sort, kan du anbefale å kombinere med andre farger i antrekket. Vis hvordan ved å foreslå riktige farger nær ansiktet. Vær oppmerksom på at gråtoner fort kan være uheldig til varme typer, da disse trekker til seg energien fra andre farger. Pass derfor på å anbefale farger som gjør mer av seg, i kombinasjon med det grå. På en, to, og tre, har du ikke bare gitt god kundeservice, men også fått gode mersalg.

Fargenes intensitet

Fargeintensitet

Nå som vi kjenner gruppene og vet hvilke farger som gjelder, kan vi videre dele hver gruppe inn i fire delgrupper. Som vi vet kan hver fargegruppe by på et hav av forskjeller. Se for deg to kunder som begge tilhører kald gruppe 1. Den ene kunden har lys hudtone, lyse øyne og lyst hår. Den andre dypere hudtone, mørke øyne og mørkt hår. Selv om vi vet at begge skal ha kjølige farger med rosa undertone, må vi justere lysstyrken etter kundenes individuelle fargeintensitet. Kunden med det mørke håret vil ta seg bedre ut i dypere farger, hvor lyse blasse farger fort kan skape et kjedelig og flatt inntrykk. Kunden med den lyse huden, håret og øynene derimot, vil overveldes og forsvinne i for kraftige eller mørke farger. Lyse lette nyanser understeker kundens individuelle farger og gir et langt mer harmonisk bilde. Uttrykket kontrast betyr at den aktuelle personen bør velge mer energiske farger som gjør mer av seg. Lyse nyanser gir et blast inntrykk, mens de helt mørke blir for tunge. Eksemplene under er kun en generell inndeling. Vurder derfor hver enkelt kunde individuelt og anbefal deretter.

Begynn med å trene på deg selv:

  • Hvilken lysstyrke og intensitet kler deg best?
  • Hvilke lysstyrker fungerer ikke for deg?

    Når du skal begynne å anbefale farger er det alltid langt enklere å se hva kunden ikke kler. Vær ikke streng mot deg selv om du blir usikker, men gi deg selv den tiden du trenger for å komme inn i den nye måten å se farger på. Kundene er ofte usikre og søker gjerne bekreftelse. “faren” ved å svare på en slik måte som får kunden til å føle seg sett, er at du kan ende opp med en trofast kunde som ofte kommer tilbake til din butikk.

    Vibeke Johnsen er grunnlegger av VJ Concept som selger tjenester via nettløsningen www.vjshopsense.no. Hun har 20 års bransje erfaring innen alle ledd, er utdannet innen stylistfaget, fargepsykologi og bedriftsøkonomi. Hennes spesielle bakgrunn og posisjon gjorde det mulig å fange opp mangelen på tverrfaglig kompetanse. Dette har med tiden også blitt hennes hovedfokus hvor resultatet foreligger i form av arbeidsverktøyet vjshopsense.

  • "
Powered by Labrador CMS