Utbygging ga vekst i kjøpesentrene i Oslo

Kjøpesentrene i Oslo har økt omsetningen med 5,5 prosent i de ni første månedene i år. Hele økningen skyldes at Storo Storsenter og Lambertseter Senter er bygget ut betydelig i løpet av det siste året.

Publisert

Ombyggingen av Storo Storsenter bidrar til vekst i kjøpesenteromsetningen i Oslo.

Veksten i kjøpesenteromsetningen i Oslo har hittil i år skjedd på Lambertseter Senter og Storo Storsenter.

Tall Kvarud Analyse har hentet inn fra 33 kjøpesentre i Oslo viser at de øvrige 31 sentrene samlet har omsatt for det samme i årets ni første måneder som de gjorde i de ni første månedene i fjor. Utenom Storo Storsenter og Lambertseter Senter er det Aker Brygge, CC Vest og Alna Senter som har hatt vekst av de ti største sentrene i Oslo hittil i år.

- Dette er en forventet utvikling. CC Vest har gjort en god jobb, de har lykkes både med siste utbygging og sin markedsstrategi for å tiltrekke seg nye kunder. Alna er et senter som hovedsakelig består av faghandel og store leietagere, og går disse bransjene bra, går det bra med Alna Senter, sier utviklingssjef Lars Fredriksen i Oslo Handelsstands Forening.

En prosent økning i sentrum

Kjøpesentrene i byens sentrum har hatt en samlet vekst på 1,1 prosent hittil i år. Størst vekst i disse kjøpesentrene har butikkene innen hus og hjem hatt med en omsetningsøkning på 8,7 prosent sammenlignet med de tre første kvartalene i fjor.

Matvarebutikkene og vinmonopolene i sentrumskjøpesentrene hadde en samlet vekst på 1,1 prosent i årets ni første måneder, mens kles-, sko-, og veskebutikkene har hatt en nedgang på 0,6 prosent.

I de øvrige spesialbutikkene har omsetningen falt med 2,2 prosent sammenlignet med de ni første månedene i fjor. Serveringsstedene i kjøpesentrene i sentrum har økt omsetningen med 2,7 prosent hittil i år.

- Det er hyggelig at kategorien hus og hjem gjør det bra. At kategoriene klær og sko går ned, er overraskende fordi Oslo sentrum er sterkest representert i dette segmentet. En økning hos serveringsstedene i kjøpesentrene tyder på at det er bra besøk, men at folk handler mindre, sier Lars Fredriksen

Omsetningsutvikling i kjøpesentre i Oslo i 1.-3. kvartal 2011

Bruttoomsetning ekskl. annen virksomhet

1.-3.kv.2011 1.-3.kv.2010 +/- i %

CC Vest 1314 1281 2,6

Alna Senter 1300 1294 0,5

Storo Storsenter 1199 836 43,4

Oslo City 1191 1205 -1,2

Aker Brygge 914 909 0,6

Stovner Senter 693 718 -3,5

Byporten Shopping 682 687 -0,7

Lambertseter Senter 553 174 217,8

Tveita Senter 552 568 -2,8

Manglerud Senter 507 573 -11,5

Ti største i Oslo 8905 8245 8,1

Sum 33 kjøpesentre i Oslo 14363 13616 5,5

Kilde: Kvarud Analyse

Powered by Labrador CMS