vestkanten-loddefjord.web

Vestkanten årets kjøpesenter

Vestkanten Storsenter i Loddefjord utenfor Bergen fikk prisen Årets Kjøpesenter 2014 under Kjøpesenterkonferansen 23.oktober.

Publisert

Utmerkelsen utdeles hvert år av Nordic Council of Shopping Centers til den fremste representanten for moderne norsk kjøpesenterdrift. Prisen er blitt delt i flere tiår. Vinneren av årets pris blir automatisk nominert til konkurransen for Årets Nordiske Kjøpesenter i NCSC.

Kandidatene er vurdert på områdene intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur og senterutvikling og miljø. Kriteriet er at senteret på ett eller flere av disse områdene skal ha gjort noe som er enestående og nyskapende de siste 12 måneder, eller som er gjort på en mer fremragende måte enn andre. Sirkus Shopping, Strømmen Storsenter og Vestkanten Storsenter konkurrerte om tittelen.

Vestkanten Storsenter har blitt utvidet i flere trinn, med siste utvidelse av handelsareal i 2012. Senteret favner et stort segment med flere bærende elementer; handel, integrert badeland, ishall, bowling, bibliotek og et stort tilbud av offentlige tjenester. Handelen er konsentrert, men likevel godt integrert arkitektonisk med alle aktivitetsarenaene. Senteret fremstår som et komplett senter, med en solid butikkmiks – flere lokale aktører, godt tilpasset målgruppen. Bowlingen drives av senteret med overskudd, og siste tilskudd er en oppgradert. Det er fine overganger mellom ny og gammel del. Senteret har blitt et sentrum og et naturlig møtested for handel, kultur, helse og fritid.

Juryen berømmer Vestkanten Storsenter langsiktig for at de arbeider langsiktig og har en god strategi for hvordan de skal ta sin posisjon som regionens (bydelens) handels- og opplevelses destinasjon – da i en region med stor konkurranse. Vestkantens mange bruksområder har gjort det mulig å ta markedsandeler fra flere bydeler omkring. Ledelsen er fremtidsrettet og visjonære. Vestkanten Storsenter kan vise til dokumenterte resultater og gode tiltak for vekst, handel og opplevelse.

Ledelsen er meget engasjerte i senterets utvikling, så vel internt som eksternt. Strategien er å være «på fornavn med alle». Det satses stort på intern opplæring av ansatte via e-læring. De har utviklet Vestkantskolen inkluderer korte videoklipp med tydelige budskap til de ansatte. Her bruker ledelsen seg selv og profesjonelle aktører innenfor salgsutvikling.

Vestkanten Storsenter vant også prisen Årets Driftsteam 2014. Meny fikk prisen for årets butikkjede. Aker Brygge vant prisen for beste markedsføringskampanje.

Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kjøpesenterbransjen og den norske avdelingen har nærmere 370 medlemmer. Totalt har den nordiske foreningen over 1100 medlemmer, og har aktiviteter i alle nordiske land.

Powered by Labrador CMS