Et godt team. Christin Vådal, assisterende butikksjef, Kristin B. Pallesgaard og Raquel Sofie Langvannskåsa

Deler med dem som trenger det mest

Kristin Pallesgaard har hatt stor suksess med Zoma i Herkules-senteret i Skien. Og hvert år deler hun noe av overskuddet med dem som trenger det mest.

Publisert

Zoma hadde en bruttoomsetning på rundt 10 millioner og et driftsresultat på 20 prosent i 2016. I 2017 økte bruttoomsetningen til nærmere 12 millioner. I en butikk på 80 kvadratmeter inkludert lager og bakrom! Årsak: Sosiale medier, gode nøkkeltall og fantastiske medarbeidere.

Kristin B. Pallesgaard startet Zoma for ti år siden, med en visjon om å skape en helt annerledes senterbutikk. Satset på høyprofilerte merker – som ikke fungerte i det hele tatt, og endret merkemiks, stil og profil etter hvert, til noe som fungerte langt bedre. I dag har hun funnet den riktige oppskriften: Gode merker i midtsegmentet, og stadig nye varer i butikken – varer som går kjapt ut igjen. To ganger, i 2015 og i 2017, er Zoma blitt kåret til årets butikk i senteret. Siden 2015 har hun økt bruttoomsetningen fra rundt 8 til rundt 12 millioner kroner.

- Hva er oppskriften?

Svaret kommer kjapt:

- Sosiale medier, nøkkeltall og fantastiske medarbeidere! Vi er en flott gjeng som lever og ånder for butikken, som virkelig legger sjela si i å vise fram en delikat, attraktiv butikk og gi kundene god service og en hyggelig opplevelse. Vi har funnet fram til en merkemiks som fungerer svært bra i vårt område. Men den viktigste jobben jeg gjør akkurat nå, er å drive markedsføring på sosiale medier. Det å ta bilder av høy kvalitet, med aktuelle, matchende antrekk, og legge ut nyheter kontinuerlig, er helt avgjørende. Instagram er vårt nye utstillingsvindu. Og de gode bildene med de riktige antrekkene er viktigere enn det man tidligere gjorde med vindusutstillingen. Kundene ser bildene og kjøper hele antrekkene, helt ned til den minste detalj.

- På nett eller i butikk?

- Begge deler, men mest i butikk. Vi har ikke nettbutikk, men tar mot bestillinger på telefonen, pakker i butikk og sender varene til dem som ønsker det. Det blir det stadig flere av, selv om de betaler frakten selv. De tar seg ikke tid til å gå i butikken. Vi forsøkte oss med nettbutikk på Miinto.no, men det fungerte ikke for oss. Varene forsvant for raskt ut fra butikken, slik at vi ikke klarte å holde lageret godt nok oppdatert i forhold til de varene som lå ute på nett.

Budsjett hver dag

En annen viktig grunn til de gode resultatene er nøkkeltall. Kristin innrømmer gjerne at hun er kontrollfrik som er opptatt av nøkkeltall: - Vi setter opp budsjett for hver eneste dag, og er spesielt opptatt av mersalg. For oss er ikke mersalg bare snakk om å selge tilbehør og småvarer, det kan like gjerne være en dunparkas. Det viktigste for oss er at vi ikke undervurderer kundene. De har valgt å komme inn til oss, og er innstilt på å kjøpe. Derfor er det viktig for oss å jobbe for at de føler seg velkommen og har en god opplevelse og at vi inspirer og gir råd slik at de gjerne kjøper mer enn de egentlig hadde tenkt.

Ryddig butikk

Hun er meget opptatt av at butikken skal være ryddig, og at den stadig fremstår som ny og innbydende. Hun og de andre jentene skifter stadig om på utstillingene og holde butikken pen og ryddig. – Jeg jobber gjerne utover kvelden for å rydde og skifte om på antrekk og utstillinger, og jeg er her hver søndag kveld for å rydde, sier hun.

Dekker stort område

Kundene som har blitt kjent med jentene i Zoma, kommer gjerne igjen, og de reiser gjerne et stykke. Fra øvre Telemark til Bamble. Neste skritt er å åpne en ny butikk, i Down Town i Porsgrunn. - Det blir ikek før om to år, men i hodet mott er alt klart, slår hun fast.

Gir til gode formål

Det hjerteskjærende bildet av den døde gutten på en strand under flyktningkrisen for to år siden gjorde voldsomt inntrykk på Kristin. Der og da bestemte hun seg for å gi bort hele omsetningen lørdagen etter. 180.000 til Flyktninghjelpen etter at det sto lange køer med kunder som ønsket å bidra. Det var omtrent ikke et plagg igjen da butikken stengte.

Hun bestemte seg for å fortsette med å gi til gode formål. Året etter ga hun overskuddet fra en dag til kreftsaken, og i år gikk pengene til lokale formål; Sykehusklovnene og Samba-senteret for syke barn.

Powered by Labrador CMS