
Dæhlie går for gull med ull under
Bjørn Dæhlie har ny logo og noe nytt under. Selv om det er Northug som smiler ned fra gigant-boardsen på ISPO-messen er det merkevaren selv som står på stand.
Av Tone Skårdal Tobiasson
Ryktene går i de enorme messehallene i München; nå går selv Bjørn Dæhlie for gull med ull. I skyggen av en ny profil for merkevaren og et gigantisk bilde av Northug, står skihelten og snakker med kunder. At merket nå satser på ullundertøy, en generasjon etter at Vegard Ulvang sørget for en revolusjon i norsk utendørsbekledning, kunne avstedkommet en viss ironisering over at Dæhlie ligger så langt etter i sporet – men vi lar den ligge og lar skihelten forklare hvorfor: - Jeg er stor fan av ull, og når jeg trener går jeg jo ikke alltid med full fart – da er ullen god å ha. Den er perfekt for norske forhold, og jeg synes ull er undervurdert teknisk.
Men Dæhlies undertøy er litt mer teknisk, viser han – for med ullnetting der man svetter mest – er meningen at her skal svetten få slippe ut. «Derfor har vi lagt inn nettingpaneler på ryggen og i knehasene, for damene er det et parti mellom brystene også som er netting,» forklarer Dæhlie og holder opp det splitter nye ullundertøyet. Han viser også mellomlagsbekledningen i ull: «Det er ofte surt å gå i fjellheimen, og da er det ingenting som slår flere lag med ull.»
Overalt ser vi merinosauen profilert og mye fokus er på at ull ikke lukter. - Jeg tror det handler om kvinnenes inntog i sportsbransjen, sier Gøsta Clark i Woolmark. Svensken som jobber opp mot det nordiske markedet med merinoull, er imponert over nordmennenes bruk av ull og skulle gjerne sett at resten av verden var like flinke. Men foreløpig ligger de godt etter i sporet.