kobenhavn.png

Innkjøpere fra hele verden i København

Danskene er meget godt fornøyd med at stadig flere internasjonale aktører kommer innom og at interessen for dansk mote øker. Innkjøpere fra hele verden kom til moteuka i København.

Publisert

Malene Birger er en av de danske merkene som bidrar til at internasjonale innkjøpere kommer til København. (Foto: Copenhagen Fashion Week)

Tall fra Dansk Mode & Textil viser at eksporten av danske moteklær steg med 13 prosent i 2011. Dette smitter over på moteuka. Denne gangen var det mange internasjonale innkjøpere og motefolk på plass, ikke bare fra Europa, men også fra andre deler av verden.

Moteukearrangørene gledet seg stort over besøk fra stormagasinet Barneys i New York og innkjøpere fra flere av Japans største butikkjeder, som Beams, Tomorrowland og United Arows.

Også engelske aktører som Harvey Nichols, Selfridges, ASOS, Liberty og Mr. Porter, var på plass, i tillegg til en rekke kjente europeiske multibrandbutikker, kjeder og web-butikker.

Heftig flørt med retrotrender i CIFFs trendshow. Her fra temaet Retro Maniacs. Ftoto Claus Starup.

Gode merkevarer

De danske designerne dominerte naturlig nok visningene som ble holdt. Bruuns Bazar, Munthe plus Simonsen, Day Birger et Mikkelsen, Rützou, Henrik Vibskov, Karen by Simonsen, By Malene Birger, Sand og Baum und Pferdgarten holder stillingen som de mest etablerte merkevarene.

Elegant og kommersielt

Med kommeriselle, rene og elegante kolleksjoner og med behagelige, funksjonelle plagg og myke og delikate materialer. Fargemessig var det også mange likehetspunkter: Grått, svart og bruntoner i bunnen og med varianter i mosegrønt, vinrødt og mørkeblått som andre hovedfarger. Og mange av dem var opptatt med retroflørt: bakover til både 60- og 70-åra, men også med inspirasjon fra tidligere tider.

Dette stemte godt overens med hovedlinjene i CIFFs trendshow, som fulgte de fire temaene New Romantics, WiildThing, Retro Maniacs og Seventy Somethings.

Fortsatt god mottakelse av Veronica B. Vallenes kolleksjone ri København. Foto: Copenhagen FAshion Week.

Mange av visningen bød også på spennende nykommere, som Tabernacle Twins. Og det er morsomt å registrere at norske Veronica B. Vallenes stadig blir mer etablert og anerkjent fra sin base i København.

Gryende optimisme

Gryende optimisme og bra messestemning preget de siste dagene av moteuka i København, som befestet posisjonen som Skandinavias motehovedstad. Selv om det var mange nordmenn i Berlin for to uker siden, fortsetter de fleste å reise til København.

Københavnerne er nøye på å presentere seg som Skandinavias motehovedstad med det største motearrangementet i Nord-Europa. Med over 2400 utstilte merker og ikke mindre enn 47 visninger og fem messehaller: CIFF og CIFF Kids i Bella Center. Gallery i Forum. CH Vision i Øksnehallen,Terminal-2 i det gamle lokomotivverkstedet og CPH Kids i Carlsbergs gamle tappehaller.

Nettopp de mange messestedene, pluss det faktum at en del større merker velger å bruke sine showrom rundt i om i byen, har skapt problemer for innkjøperne. Det går med for mye tid og penger i taxi til og fra.

Men denne gangen så det ut til at skyttelbussene mellom messehallene fungerte bedre enn før, og arrangørene jobber med saken. Etter betenkelig nedgang i besøkstallet i august i fjor har de jobbet hardt med forbedringer, og er på riktig vei. I august flytter CPH Vision fra Øksnehallen og sammen med jeans- og streetware-folket i Terminal-2, slik at det blir ett sted mindre å tenke på.

Wild Things. Foto: Claus Starup.

New Romantics. Foto: Claus Starup.

Seventy Something. Foto: Claus Starup.

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97