finland-7.png

Finsk tekstil i framagng

Finsk tekstilindustri er i medvind igjen, etter flere tøffe år. En eksportvekst på 20 prosent i 2011 gir entusiasme og optimisme. Dette preget også årets utgave av Finnish Catwalk, som ble arrangert i helgen.

Publisert

Rent, stilig, typisk finsk og trendy på catwalken i Helsingfors.

Finnish Catwalk skiller seg ut fra mange andre motevisninger. I år ble arrangementet holdt i det gamle studenthuset midt i Helsingfors sentrum og besto av to visninger: 30 merker fikk vise smakebiter av det de tilbyr for neste høst og vinter. Først en visning for de etablerte merkene, som Delffi, Finnwear, Nanso, Turo Tailor, Voglia og Your Face. Deretter var det designernes tur. Her var en rekke de mest talentfulle finske designerne representert.

Innovativt og avantgarde fra Dusty

Noen av de mest interessante er Marleena Terho, som satser økologisk, Dusty med avantgarde herreklær, og som samarbeider med den engelske kjeden Top Shop, og Dead Birds & Lionheart.

Nanso er en viktig finsk aktør med godt salg også i Norge.

En god møteplass

Arrangørene er oppatt av at Finnish Catwalk skal være en møteplass de sp mange som mulig skal få anledning til å se hva neste sesong bringer. Begge visningene ble kjørt i tre omganger.

Først to som var åpne for alle på ettermiddagen, og deretter i et lukket bransjearrangement på kvelden. Dermed fikk en stor del av bransjen anledning til å vise seg fram, både for almennheten og for hverandre.

At unge designere får anledning til å vise sin kreativitet og sine produkter på samme arena som de etablerte merkene kan gi dem en gyllen sjanse til å bli lagt merke til av dem som har kommersiell tyngde til å gi drahjelp videre.

Fargesterkt innslag for herrer fra Turo Red Label.

Rent, enkelt og elegant

Et gjennomgående trekk i vinsingene er at finnene er trofaste mot sine designtradisjoner: Rent, enkelt og elegant, med et finsk særpreg samtidig som det følger de internasjonale trendene. Mange av merkene hadde sterke, men trendriktige farger, og her hersker ikke den samme frykten mot å bruke pels og pelsdetaljer som i Norge.

Ikke samme motstanden mot pels på catwalken som i Norge

Tarkko Nuuninen i det finske tekstilforbundet Finatex er godt fornøyd med arrangementet, det som ble vist og den utviklingen finsk tekstilindustri er inne i. Mange av de etablerte aktørene går godt, og det finnes en lang rekke meget lovende designere som er i ferd med å lykkes kommersielt, både i Finland og på eksportmarkedet.

20 prosent eksportvekst

Det er god fart i finsk tekstilindustri. I 2011 økte eksporten av finske klær med 20 prosent, til totalt 300 millioner euro. Siste gang finnene kunne registrere en så høy eksportvekst på klær var i 1990.

En eksportoversikt for perioden januar-oktober 2011 viser at Russland er den desidert største avtakeren av finske klær med en andel på 33 prosent. Tyskland (14 prosent) , Estland (11) og Sverige (9) kommer på de neste plassene. 60 prosent av eksporten går til EU-land.

L-Fashion Group er den største aktøren i Finland, og er med rundt 250 millioner euro i omsetning og 1800 ansatte også av de største I Skandinavia. De mest kjente merkene erLuhta, Rukka, Icepeak, Torstai, Sinisalo, Ril’s, O.i.s., Story, J.A.P og Your Face. Gruppen er også ansvarlig for salget av merket Li-Ning i Euopa. De største eksportmarkedene er Tyskland, Russland, Sverige, Holland og Frankrike.

Nanso Group er en annen stor finsk aktør, som også har godt salg i Norge. Gruppen har merkene Nanso, Black Horse, Norlyn, Vogue, Finnwear, KS og Awar, og dekker med dette hele spekteret av dame- og herreklær.

Under visningen av badetøy fra Delffi tok like godt en av modellene over hele showet og sang seg gjennom visningen.

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97