joachim-südow-nett.png

Canada Goose øker

Canada Goose har hatt en fantastisk utvikling de siste årene med en økning på mellom 20 og 30 prosent hvert år i det norske markedet. I år regner selskapet med å selge mellom 10000 og 20000 jakker i Norge.

Publisert

Joakim Südow

Europa-manager Joakim Südow er meget godt fornøyd med utviklingen og frykter ikke eurokrise og økonomisk nedtur. - Vi vet at mange vil få det tøffere, men ser at høyprofilmerker som Canada Goose ikke blir påvirket av økonomisk uro i samme grad som lavprissegmentet. Og vi har en selektiv distribusjonsstrategi hvor vi samarbeider med solide detaljister med god posisjon i sitt marked, sier han.Südow har lang fartstid med Canada Goose. Han startet som distributør for merket i 1993. Da konsernet åpnet sitt hovedkontor for Europa i Stockholm i 2010 ble han ansatt som manager for Europa. Jeff Leopold er agent for Norge.

Over 10000 jakker

- Utviklingen i Norge har vært fantastisk. Vi har hatt mellom 20 og 30 prosent økning hvert eneste år. I år regner vi med å selge mellom 10000 og 20000 jakker i det svenske og norske markedet. Vi har 37 forhandlere i Norge i dag. Vi er selektive og venter til vi får tak i de forhandlerne vi mener er de rette i forhold til vår distribusjonspolicy og vår profil. Men det vil bli flere i Norge, sier han.

For ekstreme forhold

Canada Goose ble opprinnelig utviklet som arbeidstøy for ekstreme værforhold. Det hele startet i Canada i 1957, da nåværende eiers morfar, tannteknikeren Sam Tick, fant ut at han skulle skifte yrke og starte med å designe klær. Svigersønnen David Reiss kom inn i selskapet i 70-årene. Hans sønn Dani Reiss overtok som leder av selskapet i 1997.

Selskapet har utviklet og produsert tøy for en lang rekke profesjonelle aktører som trenger beskyttelse mot ekstremvær. For eksempel den kanadiske og amerikanske kystvakten, forskere fra the American National Science Foundation i Antarktis, spesialtropper i det kanadiske forsvaret og mange andre. Etter at Dani Reiss overtok har selskapet i stadig større grad satset på sport og mote i tillegg og har utviklet og utvidet sortimentet.

I dag består sortimentet av en lang rekke jakker, vester, bukser, hodebekledning, hansker og andre artikler som alle er designet for å beskytte mot ekstrem kulde. I dag selges merket i 45 land over hele verden. En viktig del av profileringsarbeidet har vært å få med Canada Goose-produkter i mange internasjonale storfilmer og få en lang rekke kjente stjerner og kjendiser til å bruke produktene.

- Vi er inne i en fase hvor vi utvikler stadig flere modeller og produktgrupper slik at totalmarkedet øker. Vi har utviklet nye klatrejakker og startet med barneklær i størrelser fra tre måneder til 14 år, og vi er i gang med Canada Goose Home, med puter og dyner, forteller Südow.

Kamp mot kopiering

Piratkopiering og salg av falske jakker pånett er et stort problem for Canada Goose. Det er produsert et stort antall falske kopier, spesielt i Kina, og hver dag tilbys det kopiprodukter på et stort antall nettsteder. Selskapet har derfor tatt en rekke initiativ for å trappe opp kampen mot piratene. Blant annet ved å samarbeide med Mark Monitor, som kontinuerlig skanner nettsteder for å avdekke salg av falske kopier.

Canada Goose er også i gang med å utvikle ny teknologi som kan tas i bruk i kampen mot falske kopier. Det er innledet samarbeid med en lang rekke internasjonale aktører, både private og offentlige for å bekjempe piratvirksomhet.

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97