
God utvikling for LingLing
Det startet med import av silkeskjorter i beskjeden målestokk 1993. I dag er LingLing Tekstil og merket L´evolution et selskap med egen fabrikk i Kina, en solid kundebase i Norge og planer om videre vekst i Europa.
De ansatte på hovedkontoret på Jessheim. Fra venstre Kirsti Gjestvang, Fang Brune, Kjersti Grini Holthe, Wenche Bejer, Astrid Loftesnes.

Eier og daglig leder Fang Brune har en mastergrad i økonomi fra Shanghai og kom til Norge i 1991 for å studere videre. På den tiden var silkeskjorter sterkt etterspurt i Norge. Etter å ha vært hjemme i Kina i 1993 startet hun import av silkeskjorter.
Det var vanskelig å få plassert små ordre hos de store kinesiske produsentene. Derfor startet familien egen fabrikk som har vokst i takt med utviklingen i Norge. I dag har fabrikken mellom 90 og 100 ansatte, ledet av Fang Brunes bror.
Fang Brune er godt fornøyd med utviklingen i Norge og vil vokse videre i utlandet.

Rundt 80 prosent av produksjonen går til LingLing i Norge, resten til leieproduksjon for andre, Fabrikken ligger på en øy utenfor Shanghai, med gode og stabile arbeidsforhold og med en fast kjerne av fastboende medarbeidere med lang erfaring.
LingLing introduserte merket L´evolution i 1996 med en større og bredere kolleksjon. Selskapet og merket har hatt en jevn, positiv utvikling siden starten, med gode resultater. I dag lages det mellom 80 og 100 styles per kolleksjon, og det presenteres fire kolleksjoner i året; vår, sommer, høst og jul.
God utvikling
Omsetningen i 2010 var 17,5 millioner, i 2011 rundt 20 millioner. Veksten fortsetter. Salget av vår- og sommerkolleksjonen for 2012 hadde en økning på 25 prosent i forhold til fjoråret.– Vi er godt fornøyd, og har hatt gode driftsresultater hele veien. Men marginene blir mindre, så vi må nok innse at vi må jobbe stadig hardere for å drive godt og lønnsomt, sier Fang Brune.Hun ønsket å utnytte sin økonomikompetanse og har arbeidet i DnB siden 1998. Virksomheten fungerte meget bra med Inger Turid Hagen som daglig leder. Da hun sluttet i fjor høst gikk Fang Brune inn selv som leder. – Og jeg har ikke angret! Det er masse jobb, men interessant og morsomt, sier hun.
Kvalitet i alle ledd
Hovedkontoret på Jessheim har fem ansatte som arbeider med design, produksjonsstyring, logistikk og kundeservice. Salget gjøres av tre agenter som dekker hver sin del av landet: Robert Skaflestad på Vestlandet, Unn Sandvær på Østlandet og Kurt Nilsen på Nord-Norge.
- Organisasjonen fungerer godt, med god kvalitet i alle ledd. Vi legger stor vekt på å utvikle kommersielle og salgbare kolleksjoner med riktig pris og kvalitet som gir god inntjening for butikkene. Vår målgruppe har alltid vært damer på 35 pluss, men denne målgruppen har forandret seg mye de siste årene. Det er den mentale alderen som er viktig, ikke den fysiske! Kundene er meget bevisste på kvalitet og passform, og kler seg mye tøffere og mer trendy enn før. Noe som selvsagt er en utfordring for designerne, sier Fang Brune.
Stor kolleksjon
- Kolleksjonen dekker alt fra basic topper og bukser, strikk, jersey og ull til mer designmessig krevende plagg som kjoler, kåper og ytterjakker. Med vår målgruppe er det viktig at vi følger trendene, men samtidig dekker behovene til de som er mer konservative. Derfor tilbyr vi ofte begge deler – litt av det som er på vei ned hos andre, samtidig som vi har de siste nyhetene. Vi har mange draktmodeller og lagerfører en klassisk draktserie. For hver sesong har vi et lite lager av de 10-15 mest solgte modellene for å gi kundene muligheter for supplering i løpet av sesongen, noe som har fungert bra.
Satser utenlands
Så langt har LingLing konsentrert seg om det norske markedet og har i dag rundt 180 aktive kunder. – Vi har leverandøravtale med Texcon, noe som betyr mye for oss, slår Fang Brune fast. Nå ønsker hun å satse på eksport. For høsten 2012 har hun engasjert selgere i Sverige, Finland, Nederland og Sveits. – Vi har fått kontakt med dyktige selgere og ønsker å teste nye markeder, sier hun.