Norwegian Couture4

Klær for menn i alle aldre

Norwegian Couture ble etablert i 2011 avJohannes Marseth. Sammen med designer Nina Welde Friberg har han bygd opp Norwegian Couture til å bli en spennende aktør i det norske motemarkedet.

Publisert

Johannes Marseth og Nina Welde Friberg.

-Vi lager herreklær i høy kvalitet, med design som i noen grad reflekterer den norske kulturarven, men som først og fremst er en merkevare med så aktuelle design at vi blir et naturlig alternativ til andre, sier Johannes Marseth.

- For å bygge et navn og en merkevare folk kjenner igjen, har vi produsert flere prøvekolleksjoner som er vist på Oslo Fashion Week, Oslo Trend og flere andre visninger i regi av oss, eller i samarbeid med andre.

Ved et veiskille

- Norwegian Couture har oppnådd mye på kort tid, men i dag står selskapet ved et veiskille. Så langt har oppskriften for å nå våre midlertidige mål vært masser av entusiasme, faglig innsikt, vilje og privat finansiering. Det er fortsatt vilje, kunnskap og entusiasme, men vi er avhengige av frisk kapital for å kunne ta Norwegian Couture til det neste nivået. For oss vil det være å selge klærne våre inn til butikker, og derfra eksponere merkevaren vår i utlandet.

Vil ha støttespiller

- Pr i dag har vi ikke et eget studio eller showroom, men jobber foreløpig hjemmefra, oppsøker kunder og leier showrom etter behov. Vi har også hatt noen kommisjonsavtaler med butikker som har solgt blazere og noe tilbehør for oss.

Foreløpig består vårt salgsteam av meg selv og Roy Kolltuft. Roy har lang erfaring i bransjen og et bredt kontaktnettverk og med inngående kunnskaper om merket. Vi skal jobbe aktivt dette året med fri til agenturer som kunne tenke seg et samarbeid om distribusjonen av Norwegian Couture.

På sikt ønsker vi oss medspillere som kan støtte oss både økonomisk og administrativt. Først og fremst er vi på jakt etter distribusjonspartner, samt et erfarent styremedlem som kan bidra videre i prosessen på vei mot å etablere oss i markedet her hjemme. Vi ser for oss en aktiv partner som også kan engasjere seg i den daglige driften slik at vi kan vokse raskere. Essensielle kompetanseområder vil være distribusjon, innsalg og markedsføring.

Velger kvalitet

- Hvem er kundene?

- Våre kunder er menn som velger kvalitet og norsk design bevisst. De ønsker å være trendy men setter også pris på de klassiske referansene våre klær har. De kan være mellom 18-60 år! Norwegian Couture dresser er for menn i alle aldre som ønsker en dress i god kvalitet, med et moderne snitt og detaljer. Å velge norsk ligger i trendbildet.

- Hva inneholder kolleksjonen?

- Kolleksjonen er delt i to. Hoveddelen består av dresser og blazere. Det er klær som passer både til jobb og til fest med tydeligere referanser til det klassiske samtidig som designet og materialvalget har et trendy image. Ready to wear delen av kolleksjonen består av mer avslappede klær med en tydelig referanse til vår norske kulturarv, både i form og materialvalg. Vi har blant annet en strikket anorakk med matchende ullstrømper, votter og lue i strikk. Vi har valgt å ha fokus på de elementene vi har fått mest etterspørsel etter. Vi har hatt noen prøvekolleksjoner for å teste markedet og har med bakgrunn i de erfaringene vi har gjort oss tatt et utvalg av det vi mener definerer oss og som våre kunder i størst grad har etterspurt.

I denne omgang slipper vi et utvalg av våre dresser og blazere sammen med noen få litt mer casual plagg og noe tilbehør. Vi har to ulike dresser hvor den ene presenteres i flere farger. Vi slipper også en type blazer men i flere ulike farger. Vi har også en strikket anorakk med tilhørende strømper, votter og lue. Her ser man elementer av vår norske kulturarv brukt på en ny måte både i forhold til form, materialer og mønster. Anorakken er produsert i Norge i samarbeid med SisiVe Design.

Powered by Labrador CMS