ivar-langenes-1
ivar-langenes-1

Lager klær for vanlige folk

- Jeg er hundre prosent kommersiell. Lager klær for at flest mulig skal kjøpe dem. Hver gang jeg vurderer plagg i en ny kolleksjon ser jeg for meg mine ti beste kompiser. Hvis de vil kjøpe plaggene, er det ok. Da er det bare å gå videre, sier Ivar Langenes, mannen bak det norske suksessmerket Bølger.

Publisert

Ivar Langenes lager klær som vanlige folk liker og forstår.

Han har ingen designbakgrunn, men føler at han har en utmerket ballast i den erfaringen han har tilegnet seg gjennom butikkdrift og nærkontakt med kundene.

Klær for vanlige folk

- Jeg startet Image i Kristiansand da jeg var 20 år, og den tette kontakten med kunder har gitt meg god kunnskap i hva «Ola Nordmann», den vanlige mannen i gata liker, føler seg hjemme i og ønsker å kjøpe. Det har vært min skole, og det er alltid utgangspunktet når jeg setter meg til med skisseblokka. For å lage klær for mannen i gata.

Etter noen år med butikkdrift følte han at det var et tomrom i markedet i nettopp dette segmentet; kvalitetsklær til en god pris som folk forstår og føler seg vel i. – Jeg hadde lyst til å utvikle et nytt merke og hadde masse ideer. Jeg tok kontakt ed Next Sport i Kristiansand, som ble min investor og nære samarbeidspartner. Noe som er den viktigste grunnen til at jeg har kunnet realisere drømmen om et eget merke. De hadde produksjon i Asia, kompetanse og et stort kontaktnett som gjorde det mulig å komme videre. Og de bistår meg på en rekke områder; som regnskap, lager og logistikk og produktutvikling. Jeg har mine skisser og ideer og jobber tett sammen i team med to grafiske designere som utvikler skissene videre.

Bølger mot stranda

- Hva er historien bak navnet Bølger?

- Jeg satt inne på kontoret og slet med å finne på et navn, men kom ingen vei. Jeg kledde på meg, tok med meg en flaske Pepsi Max og en stor plate med Firkløver og gikk ned på bystranda i Kristiansand. Jeg sa til meg selv at der skulle jeg være til jeg kom på et godt navn. Til tross for at det var midt på vinteren. Da jeg satt der på den folketomme stranda og så de tunge bølgene rulle innover, satt navnet som et skudd: Bølger.

Flere linjer

Med utgangspunktet å lage klær som vanlige mennesker forstår og liker startet jeg med to linjer: Lavvann, som er fritidsklær som brukes på jobb, skole eller til fritidsaktiviteter på dagtid. Høyvann, en mer pyntet linje til mer festlige anledninger på kveldstid. Men klærne skal alltid være lette å kombinere, å dresse opp eller ned. Han spiller på det nære og personlige. Alle plagg er forsynt med en hilsen på tag-en.

- I år har jeg kommet med en ny linje, Dypvann. Det er klær i sort, grått og hvitt, som en tributt til Johnny Cash. For kommende sesong kommer vi også med egen dresslinje. Alt i god kvalitet, men til en lavere pris enn det du finner på klær det er naturlig å sammenligne med.

Bølger har også laget tilbehørprodukter som skjerf, luer, boxershorts og sko.

- Tilbehør blir stadig viktigere, og betyr verdifullt mersalg for butikkene, så denne linjen vil vi utvikle videre, sier Langenes.

Dypvann er en tributt til Johnny Cash

I den norske hverdagen

Han bruker mye tid på å følge med i trender, være innovativ og få med seg det som skjer i motebildet, men er nøye med å få det ned i en norsk hverdag. – Det som er high Fashion i Paris eller London selger ikke nødvendigvis i Norge. Her tror jeg mange designere bommer. De tenker ikke kommersielt nok og blir for opptatt av hva som skjer i de store motehovedstedene og ikke i den norske hverdagen.

Fargetonene i kolleksjonene er et speilbilde av hva nordmenn flest foretrekker: Grått, blått og svart.

- Jeg skilte meg bevisst ut i starten med sterke farger, for å bli lagt merke til, men har tonet det ned etter hver, sier han.

Sko er et nytt produkt fra Bølger

Coacher kundenes ansatte

Langenes forteller at rundt ti personer hos samarbeidspartneren Next Sport står bak Bølger i dag. Selv kombinerer han design, produktutvikling med salg og mye reisevirksomhet rundt til kundene.

- Selvsagt er det viktig å skape en god kontakt og en fin atmosfære med innkjøperne. Men det er like viktig for meg er å bli godt kjent med butikkpersonalet hos kundene mine. Det er de som skal selge klærne være ambassadører for Bølger. Derfor reiser jeg mye rundt og coacher mine kunders ansatte for at de skal forstå hva Bølger egentlig er.

63 av 66

- Hva gjør du for å selge inn et nytt norsk merke som lover høy kvalitet til lav pris til norske butikker?

- Da må du har overdreven tro på deg selv og produktene dine! Og det hadde jeg. Jeg satte meg til telefonen og ringte rundt til de 66 beste butikkene i Norge. Jeg tok ikke et nei for et nei. Selv om de sa at de ikke var interessert eller hadde budsjett til å ta inn et nytt merke, ga jeg meg ikke før jeg fikk lov til å komme og vise fram kolleksjonen. Så jeg pakket en bag med klær, kjørte landet rundt og oppsøkte alle de kundene jeg ønsket å ha.

En gullgruve

- Hva skjedde?

- Jeg argumenterte ofte slik: - Svært mange har lyst til å handle hos deg og gå ut herfra med en pose med butikknavnet ditt på. Men de har ikke råd. De betaler ikke 1299 kroner for en skjorte. Men 699 eller 799 har de råd til. Derfor er det jeg har i bagen en gullgruve for deg. Du trenger dette prispunktet. Du trenger du Bølger i din butikk. Utrolig nok takket 63 av de 66 butikkene ja. De så at den kvaliteten jeg tilbød, var svært god i forhold til prisen, og jeg hadde fått en kjempestart!

Vokser kontrollert

I dag har Ivar rundt 90 kunder i Norge. Da han stilte ut i København for første gang fikk han kontakt med en tysk, en svensk og en dansk agent som gjerne ville selge Bølger, så han har noen kunder i disse landene i tillegg

- Jeg vil vokse langsomt og kontrollert. Bølger er et merke som mine kunder skal tjene penger på i mange år. Jeg vil ikke gå i den fella at jeg blir for grådig og vokser for raskt. Derfor har jeg sagt nei til flere butikker, fordi de ligger for tett på eksisterende forhandlere. I dag har vi rundt 20 butikker på venteliste. Og det er greit nok for meg. Jeg vil heller gå glipp av noen millioner i omsetning i startfasen enn å brenne ut produktet ved å ha for mange salgspunkter.

Image blir kjede

Parallelt med at han har utviklet Bølger har han fortsatt sin butikk Image i Kristiansand, og har sammen med Next Sport åpnet to nye Image-butikker. En i Sørlandssenteret og en i Mandal. Planen er å utvikle Image-konseptet videre og etablere en kjede.

Powered by Labrador CMS