annette-stai-1

Moden for mote

Anette Stai er et navn de fleste i bransjen kjenner. Sammen med eks-Zenon eier Anne Nybø sitter hun nå i et showrom på Skarpsno og selger egendesignet kolleksjon for Møre Konfeksjon, Anette Stai Classics. Planen er å gi norske kvinner klær de kan trives i – lenge.

Publisert

Anette Stai har et tett samarbeid med fotograf Morten Qvale om kolleksjonsbildene.

Hørt den før? Men denne gangen har de to modne eks-modellene med lang fartstid både innen merkevarebygging, retail og motemedia tenkt smart. De har tenkt kundegruppen som totalt oversees av nyutklekkede designerspirer og internasjonale merkevarer som tror segmentet 18-25 og størrelse 36 er veien til bankhvelvet.

Anette Stai med egen kolleksjon. Foto: Morten Qvale

Erfarne makkere

- Jeg jobbet for Møre Konfeksjon i åtte år som modell for More Woman, forteller Anette Stai.

- Morten Qvale var fotograf og det var faktisk han som foreslo at jeg burde designe min egen kolleksjon for dem. Og slik ble det. Møre Konfeksjon, som er nesten like gammel som Anette og Anne – og som ble startet av Magne Aarseths foreldre på Volda – drives videre i dag av en mann som Stai karakteriserer som «en trygg mann ved roret».

- Han kan konfeksjon og produksjon, han har lang erfaring og vet hvordan det skal gjøres. Han har utrolig god kontakt med fabrikkene i Kina og Estland, forklarer Stai. - Men å ha fått med makker Anne Nybø dette siste året har vært en skikkelig bonus – ikke så mange vet at det var hun og Lotta Malm Hallqvist som var to av de tre gründerne bak Voice of Europe. Anne satte jo også motestandarden for Oslo i alle de 20 årene hun drev Zenon på Aker Brygge. Og for de med litt kort motehusk, hun var faktisk en av Eileen Fords modellfunn før meg!

Landet rundt

Sammen er de dynamitt. Stai forteller lattermild om hvordan de to har klart å skaffe seg omkring 50 butikker på landsbasis for kolleksjonen uten noen form for markedsstøtte. - Vi lastet kolleksjonen inn i bilen og kjørte land og strand rundt. Anne tegnet og forklarte, mens jeg føyk inn og ut av prøverommene i butikkene og viste kolleksjonen som rene showroom-mannekengen. Vi var skikkelig handelsreisende med klesposer. Og det etter at moteukene var over. Likevel fikk vi såpass napp.

Foto: Morten Qvale

Gode størrelser

Hemmeligheten er kanskje fokus på gode størrelser, fremfor nødvendigvis store størrelser. I en undersøkelse som SIFO (Statens Institutt for Forbruksforskning) gjorde, fant de at for kvinner øker problemet med å finne klær hvor størrelsene faktisk stemmer, dess lenger fra 36 de beveger seg. I tillegg er kvinner 40+ både kjøpesterke og opptatt av komfort, funksjon og gode materialer.

Stort behov

Det er tydelig at de to eks-modellene har fylt et gapende behov i markedet, noe de har fått god feedback fra butikkpersonalet på. - Butikkinnehavere Norge rundt vet mye om hva kvinner faktisk liker og vil ha, og har delt det med oss. Behagelige basisplagg i gode og naturlige kvalitetsmaterialer er alfa og omega. Vi snakker ull, kasjmir, lin, viskose og bomull. Plaggene er klassiske, med en vri som gjør at de ikke blir kjedelige. De blir plagg du har lyst til å gå i hele tiden.

Når det gjelder målgruppen, så ser de to seg selv midt i speilet. Og det å ta akkurat det markedet alvorlig, kan hende gjør at de kan le hele veien til banken.

Showrommet er i Gange Rolvsgate 1, på Skarpsno.

Foto: Morten Qvale

Powered by Labrador CMS