hellyhansen_bredde.jpg

Også Helly Hansen hedret for god design

Også Helly Hansen ble hedret av Norsk Designråd i går: Jakken Odin Fastpack ble tildelt Merket for god design.

Publisert

Odin Fastpack Jacket veier 242 gram, har UPF 30+ solbeskyttelse, og kommer i fargene blå og gråsort.

Helly Hansens turjakke Odin Fastpack er en vanntett og pustende jakke, designet for å kunne tas raskt av og på under turer med skiftende værforhold. Lettvektsjakken på 242 gram ble tildelt Merket for god design under Designdagen i går.- Design og funksjonalitet er de to viktigste komponentene i all vår produktutvikling. Våre jakker skal ha de beste tekniske materialene, men selvsagt skal de også se knallbra ut. Det er veldig hyggelig at vi mottar utmerkelser for designet vårt, det gir oss en pekepinn på at vi tenker riktig, sier Øyvind Vedvik, kategorisjef for Outdoor i Helly Hansen.

Skandinavisk design

Helly Hansen kommer opprinnelig fra Moss, men er nå blitt en global merkevare med distribusjon i mer enn 40 land, inkludert USA, Canada og Kina. Designuttrykket er likevel sentrert rundt det skandinaviske – med fokus på enkelhet og rene linjer.- Stikkordet er enkelt. Designet skal være enkelt og rent, samtidig som stilen bevares. Det ligger i det skandinaviske at ting skal være ukomplisert, samtidig som det føles vel. I hvert eneste produkt gjør vi vårt ytterste for at man skal få i pose og sekk – både komfort, funksjon og stil. Hvis ikke alle tre kravene oppfylles, vil produktet aldri komme på markedet, sier Vedvik.

Avansert utendørskolleksjon

Fastpack-jakken er en del av Odin, som er Helly Hansens mest avanserte utendørskolleksjon. Kolleksjonen ble første gang lansert i 2007, og har siden mottatt flere utmerkelser i ledende magasiner og forum for utendørsentusiaster. Fastpack-jakken var med på Backpackers 2012 Gear guide, og skalljakken Odin Mountain ble tidligere i år kåret til Gear of the Year 2011 i USAs ledende friluftsmagasin, Outside Magazine.

Odin-kolleksjonen er utviklet for å gi maksimal beskyttelse under ekstreme værforhold, og produktene brukes i dag av både profesjonelle skikjørere, fjellførere og under polekspedisjoner.

- Odin-serien er et godt eksempel på hvordan vi hele tiden pusher grensene innen produktutvikling. Vi gjør ekstremt mye prøving og feiling, og gjennomgår utallige runder med testing av både materialvalg og designgrep. Mye av testingen foregår med profesjonelle partnere i noen av verdens tøffeste forhold - på fjelltopper, på havet eller andre steder. Deres tilbakemeldinger tas inn i innovasjonsprosessen, og dette sikrer at de endelige produktene har den aller beste kvalitetssikringen man kan finne, sier Vedvik.

(pressemelding)

Om Norsk Designråd: Norsk Designråd er en stiftelse som jobber med informasjon og kompetanseheving innenfor bruk av design i norsk næringsliv. Norsk Designråds formål er å fremme bruk av design som et strategisk innovasjonsverktøy for å oppnå større konkurranseevne og lønnsomhet i norsk industri og næringsliv. Stiftelsen ble etablert av Norges Eksportråd og Industriforbundet (NHO) i 1963. Blant stiftelsens hovedaktiviteter er utdelingen av årlige designpriser, som Merket for god design – en anerkjennelse til bedrifter og designere som har utviklet nyskapende designløsninger i fellesskap. For mer informasjon, se www.norskdesign.no" Om Helly Hansen: Helly Hansen ble etablert i Moss i 1877. Siden den gang har selskapet laget beskyttende bekledning som gjør det mulig for mennesker å oppholde seg på verdens hav og fjell. Helly Hansens klær og utstyr blander skandinavisk design, med erfaring og innsikt etter et langt liv i verdens tøffeste omgivelser. Til sammen gir dette selvtillit og trygghet for dem som må ut i alle typer vær og føre. Helly Hansen fant opp det første fleksible og vanntette materialet for over 130 år siden, den første fleecen på 1960-tallet og introduserte det første tekniske undertøyet med LIFA Stay Dry Technology på 1970-tallet. I 2011 er det mer enn 15,000 fjellguider og ansatte ved skianlegg som hver dag tar på seg Helly Hansen-klær på jobb. Helly Hansens ytterklær, undertøy, fottøy og sportsbekledning for vinter-, utendørs- og vannsportsaktiviteter selges i over 40 land. For mer informasjon, se www.hellyhansen.com

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97