!Solid og Smartguy samarbeider

!Solid-kjeden i Danmark og Norge går på nett i et joint venture-samarbeid med onlinegiganten Smartguy. Begge aktørene kaller det en vinn-vinn-situasjon.

Publisert

I stedet for at starte opp selv og konkurrere mot en så stor og veletablert aktør som Smartguy, så har !Solid valgt å følge tesen ”If you can’t beat them – join them” for å få det beste ut av to verdener.

Direktøren for !Solid Retail i Danmark, Christian Bisgaard, er godt fornøyd:

”Jeg er vilt begeistret. Vårt unike samarbeid kommer til å være meget fordelaktig for !Solids kunder, sier han til bladet Tøj.

!Solid har i lengre tid vurdert å gå inn på online-markedet. Det ville koste mange penger og store ressurser at gjøre det alene – ikke minst når det gjelder markedsføring.

Ifølge Christian Bisgaard opplever mange av de retailkjedene som allerede har gått online at deres onlinebutikker forsvinner i mengden av andre aktører. Den nye alliansen gjør at !Solid ikke havner i denne situasjonen. !Solid butikkene får glede av Smartguy´s knowhow som Skandinavias største online-aktør. Og kundene vær får adgang til 25.000 produkter fra flere enn 300 leverandører, understreker Christian Bisgaard.

Omvendt har Smartguy den offline-plattformen, som selskapet lenge har ønsket seg med !Solids 50 fysiske butikker rundt om i Skandinavia.

Begge selskapenes sterke sider vil dermed bli utnyttet. I stedet for å konkurrere mot hverandre, skaper samarbeidet en digital plattform i den fysiske butikken, hvor butikkens kunder får direkte adgang til online-plattformen. Dermed blir butikkens varer på den måten supplert med et varelager som aldri kunne vært tilgjengelig for en vanlig fysisk butikk.

I første omgang er det snakk om en test med tre butikker i Danmark og Norge. Målsetningen fra begge parter er at det skal rulles ut i alle kjedens butikker i løpet av 2013. (Kilde: Tøj)

Powered by Labrador CMS