sølv-hovedbilde

- SØLV lar kunden følge produksjonen

Designerduoen Mari Stølan og Oda Midtlyng Klempe går helt nye veier i distribusjonen av sitt klesmerke SØLV. De kutter alle forhandlere og selger direkte på bestilling fra kundene, som får rapporter underveis slik at de blir involvert i produksjonsprosessen.

Publisert

Fra å levere to kolleksjoner årlig til butikk basert på motebransjens trendbaserte salgssyklus, selger SØLV nå direkte til sluttkunden gjennom forhåndsbestilling.

- Klesindustrien er i hardt vær på grunn av hemmeligholdelse av plaggenes verdikjede. Derfor utfordrer SØLV bransjen med lanseringen av en nytenkende forretningsmodell basert på en gjennomskinnelig verdikjede, og involvering av kunden før plagget produseres, forteller de to designerne, som viste sin nye kolleksjon i Oslo torsdag.

Mari Stølan og Oda Midtlyng Klempe

De følte at tiden var inne til å forandre sin forretningsmodell og fant inspirasjon fra andre aktører i blant annet møbeldesign og matproduksjon, hvor man ofte ser historieformidling, en gjennomskinnelig verdikjede og forhåndsbestilling som viktige elementer.

Kunden følger produksjonen

- For å skape et langvarig forhold mellom plagget er det viktig at kunden kjenner plagget godt før det kjøpes. Den ultimate måten å forstå reisen til et plagg, fra råmateriale til siste søm, er ved å ta del i reisen selv. Kunden vil ta del i produksjonsfasen gjennom informasjonsdrypp underveis i prosessen, fra stoffet håndveves i Skottland, frem til plagget leveres fra Sølvs fabrikk, Riopele, i Portugal. Dette gir kunden et unikt forhold til historien bak plagget, noe som gir grunnlag til et langvarig livsløp. Kunden vil i tillegg kunne spore opprinnelsen til alle elementene av plagget på Sølvs hjemmesider, fra stoff, til knapper, fôr og merkelapper.

Plagget bestilles i vårhalvåret, og leveres i høsthalvåret. Man kan se på dette som en ulempe, men det har likevel mange fordeler. Dette er en bærekraftig produksjon, da overproduksjon ikke vil finne sted, sier Stølan og Midtlyng Klempe.

Årets kolleksjon

Nordisk naturlighet kombinert med fransk eleganse, komfort og skreddersøm er stikkord før årets kolleksjon. Inspirasjonen hentes fra sauebonden og hjemmevevde stoffer som blir til vakkert, tidløst kvalitetsmateriale som er blitt benyttet i konfeksjon i over 100 år.

- Sølv tilbyr levedyktige plagg for kunden å bli glad i, og retter seg mot en bevisst, ambisiøs og livsglad kvinne. Med utgangspunkt i å minimere avfall, sys votter og luer av materialet som blir til overs når ytterjakkene klippes.

Kolleksjonen består av ytterplagg av håndvevd ulltweed fra øya Harris i Skottland. Den suppleres med skjerf i italiensk merinoull. Sølvs nye forretningsmodell markedsføres med ulike events utover våren, og på nettbutikken www.

Fakta om SØLV

Sølv ble etablert i 2010, med en visjon om at det er favorittplaggene som varer, og har siden oppstarten jobbet mot målet om å forlenge plaggets livsløp etter det har nådd eieren. Sølv har siden sin oppstart produsert fire kolleksjoner til det norske markedet, mottatt etableringsstipend av Innovasjon Norge, og ble i 2013 nominert til Årets Designer i designprisen Nåløyet.

Bak merket står Oda Midtlyng Klempe (28) som har studert klesdesign på Ecole de la Chambre

Syndicale de la Couture Parisienne i Paris, og Mari Stølan (28) med utdannelse i grafisk design på Central Saint Martins i London.

Powered by Labrador CMS