Digitalt kjøpesenter i Hønefoss:

– Dette gir en heldigital kjøpsopplevelse, sier senterleder Anne Trine Høibakk.

– Dette er fremtiden

En ny, norskutviklet e-handelsløsning skal gjøre kjøpesentre verden over heldigitale. Piloten er kjørt på Kuben Senter i Hønefoss.

Publisert

Den nye e-handelsløsningen for kjøpesentre er utviklet av Placewise, som historisk er mest kjent for kundeklubbløsninger. Kuben Senter har hatt kundeklubb derfra i mange år. I fjor lanserte senteret egen app for kundeklubben, og kundene kan nå handle på Kuben Shop via appen.

E-handelsløsningen har en helintegrert betalingsløsning.

– I sum gir dette en heldigital kjøpsopplevelse, sier senterleder Anne Trine Høibakk.

Så langt er 15 butikker med, men Høibakk har som forventning at de får med alle butikkene på senteret som kan bli med. For da blir produktutvalget og kundeopplevelsen bedre.

Kunden kan handle på nett hos alle butikkene på Kuben Senter.

Framtidens kjøpesenter

Et utvalg av de totalt 20.500 kundeklubbmedlemmene fikk teste ut løsningen på forsommeren, mens full lansering skjedde forrige uke. På Kuben Senter synes de at det er morsomt at Hønefoss ble valgt ut for pilot.

– Det er vi stolt av, sier Høibakk.

Etter to ukers erfaring kan de slå fast at de har kjøpende kunder på løsningen hver dag.

– Dette er fremtidens kjøpesenter. De som har prøvd løsningen, er fornøyd og synes den er enkel å forstå og forholde seg til. De er også fornøyd med rask respons og service når de handler, sier Høibakk.

Ser hele vareutvalget i sentrum i én app

Kunden kan sitte hjemme i fred og ro og se på varene og gjøre seg kjent i butikkene på senteret på sin skjerm, legge varene i samme handlekurv og hente på senteret. Enten samlet på ett sted hvis man har handlet i flere butikker eller i butikk hvis man har handlet hos én.

Kuben Senter tilbyr også et hjemleveringsalternativ, men ser helst at kundene selv henter på senteret.

Hans Jørgen Mørland er adm. dir. i Scala Eiendom.

Lokal handel

Levering skjer raskere og billigere enn ved tradisjonell netthandel. I tillegg reduseres miljøavtrykket ved at varer ikke sendes enkeltvis over store avstander. Løsningen støtter også opp under lokal handel ved at kundene handler fra de lokale butikkene.

– Man tar tilbake omsetning fra de globale aktørene, sier Høibakk.

Fire av butikkene som er med så langt er kjedeuavhengige. I piloten koster det ikke noe for butikkene å være med i løsningen, men på sikt vil det mest sannsynlig bli en kostnad. Selv har Kuben Senter investert i prosjektet gjennom tid og markedsføring.

E-handelsløsningen har en chat-funksjon, og den betjenes av senterledelsen på Kuben.

– En del av den fremtidige løsningen

Placewise har utviklet et nytt e-handelssystem for kjøpesentre. Prosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge, og ambisjonen er å selge løsningen til kjøpesentre både i Norge og internasjonalt.

Kuben Senter på Hønefoss har vært pilotkunde i utviklingen. Forrige uke ble løsningen lansert overfor de 20.000 medlemmene av kundeklubben til senteret.

– Vi har fungert som medutvikler og pilotkunde, og Kuben har vist seg å være et fint sted å teste løsningen, sier Hans Jørgen Mørland, CEO i Scala Eiendom.

Senter i to kanaler

Også fysiske kjøpesentre må digitaliseres, og gjennom løsningen blir kjøpesenteret gjort tilgjengelig i to kanaler. Løsningen speiler butikkenes produktutvalg digitalt, både i 1-til-1 format for den enkelte butikk og for senteret totalt.

– Vi tror at dette er en del av den fremtidige løsningen for kjøpesentre. Det gjelder å finne miksen mellom det digitale og fysiske, og løsningen er noe helt annet enn det som finnes på markedet i dag, sier Mørland.

Så langt er 15 av leietakerne på Kuben på plass i løsningen. Scala Eiendom regner med å doble antallet nokså fort.

Utviklet i samarbeid

– Placewise har nå utviklet et e-handelssystem for kjøpesentre, hvor sentrene blir en kombinasjon av fysisk og digital markedsplass, sier adm. dir. i Placewise Peter Tonstad.

Løsningen er utviklet i samarbeid med Scala Eiendom, og markerer starten på en ny æra for kjøpesentre, der sentrene også blir digitale markedsplasser.

Innovasjonsprosjektet har en ramme på 32 millioner kroner, hvor Innovasjon Norge bidrar med 11,5 millioner.

– Vi er spent på resultatene, men vi må være tålmodige. Gjennom kundens bruksmønster og tilbakemeldinger lærer vi og utvikler systemet videre, sier Mørland.

En fordel med digitale løsninger er man får raskt svar på hvor det butter, hvordan kundeopplevelsen er og hvordan betalingsløsningen fungerer.

Skal rulles ut

Kuben er et av 22 sentre som eies helt eller delvis av Scala Eiendom. Hans Jørgen Mørland forteller at de har som intensjon å benytte e-handelsløsningen på alle sentrene når den viser seg å fungere fullgodt og gir kommersielle resultater:

– De neste sentrene blir lettere enn å få opp løsningen på Kuben. For da er alle nødvendige IT-integrasjoner gjort og testet, og i tillegg har kjedene fått gjort sine strategiske valg.

Powered by Labrador CMS