Jens Obel, Leif Winterskov, Jens Poulsen og Thomas Alexandersen

DK Company vokser og dominerer

Med 21 merker blir DK Company en stadig større og viktigere aktør i motebransjen. På CIFF i Bella Center dominerte DK Companys fellesstand i C-hallen, og i tillegg hadde konsernets merker store stander i flere av de andre hallene.

Publisert

Toppsjefen i DK Company, Jens Poulsen, er en meget fornøyd mann der han vandrer rundt på fellesstand og i tillegg tar seg turer til de øvrige merkene. – Vi er fornøyd, meget fornøyd, slår han fast.

Det er mange årsaker til hans brede smil. De aller fleste av de nå 21 merkene under DK Company-paraplyen utvikler seg bra. De kommer inn på stadig nye markeder over hele verden og konsernet nærmer seg en omsetning på 2,5 milliarder. Poulsen er også godt fornøyd med at merkene Educe, Pulz og Culture er kjøpt fra Ball Group og er inne i DK-systemet. Og han gleder seg over utviklingen i Norge, både på engrossalg og retail.

- Norge er meget viktig marked for oss, og det påvirker mye vi gjør i utviklingsarbeidet vårt. Derfor er det gledelig å se at den norske virksomheten stadig utvikler seg videre i riktig retning. Og det som skjer i Norge, påvirker mye av resten av vår virksomhet. Vi er dansker, men vi forsøker å tenke som nordmenn! Hevder han, og legger til: Vi får god hjelp av våre dyktige medarbeidere i Norge. Leif Winterskov gjør en meget god jobb for oss med Fransa og Dranella og de øvrige merkene som administreres ut fra kontoret i Thorvald Meyers gate. Og vi gleder oss stort over at Thomas Alexandersen nå er i gang med å utvikle merkene Cream og Kaffe. Thomas har lang erfaring både med wholesale og retail i Ball Group, og blir en god mann for oss i Norge, sier Poulsen.

Kjøper med hjertet

han slår fast at de tidligere Ball Group-merkene Pulz, Culture og Educe er viktige tilskudd. – Disse merkene har vært dyktige og gode konkurrenter som har inspirert oss. Derfor kjøper vi med hjertet og i dyp respekt for de som har utviklet merkene. Og vi kjøper for å utvikle dem og utnytte vårt system og våre ressurser for å utvikle dem videre.

- 21 merker under samme paraply – det må nødvendigvis bety skjerpet intern konkurranse mellom merkene?

- Vi ønsker å dekke alle segmenter for å bygge en så effektiv og slagkraftig organisasjon som mulig – over hele verden. Mange av merkene har felles kunder, men alle har son klare DNA, sin historie og sin identitet. Derfor snakker vi ikke om intern konkurranse. Vi arbeider hele tiden for å oppnå synergier og hjelpe hverandre – i tråd med vår filosofi og våre verdier.

- Dere har samlet alle merkene under samme tak i Stockholm. Vil det samme skje i Oslo – enten på Sjølyst Plass eller på Fornebu?

- Vi er på tre adresser i Oslo i dag, og merkene på de tre lokasjonene administreres fra tre steder i Danmark. Så det er ikke noe stort poeng for oss å samle alle på en adresse, selv om det har fungert bra i Stockholm. Kontoret i Thorvald Meyers gate under Leif Winterskov fungerer godt, og vi samarbeider så bra merkene imellom at det ikke har noen hensikt å flytte sammen, sier Poulsen.

Men som den gode forretningsmann han er, legger han til med et flir: - De må jo gjerne gi oss et tilbud!

Hans partner Jens Obel er mer kategorisk: - Det er ikke aktuelt.

Ny strategi for Cream og Kaffe

For Thomas Alexandersen kom oppkjøpet av Ball Group-merkene som en stor lettelse og en kjærkommen julepresang. Etter at han hadde sagt opp sin stilling i Ball Group i fjor og takket ja til en stilling i DK Company, måtte den energiske dansken lide seg gjennom en lang karantenetid. En karantene som opphørte når de merkene han hadde ledet tidligere, ble kjøpt av DK Company.

- Jeg er svært glad over å kunne ta fatt med å utvikle Cream og Kaffe i Norge. Det er for tidlig å komme med bastante programerklæringen enda, men jeg har fokus på utvikling, og har lagt en strategi for å utvikle merkene videre. De fungerer godt i dag, med dyktige agenter og en ansatt selger. Så blir det min jobb og min utfordring å få dem til å vokse videre. Det gjelder både engrossalg og retail, sier Thomas Alexandersen.

Powered by Labrador CMS