Adm. direktør og partner i Miinto.no, Jake Petersen

Enklere nettsalg for små butikker

MyMinto, den nye dataløsningen til Miinto.no, gjør det enklere for små butikker å etablere nettsalg og være konkurransedyktige på nett.

Publisert

- Den nye løsningen er allerede en suksess, sier administrerende direktør og partner i Miinto.no, Jake Petersen i en pressemelding.

- ­ MyMiinto.com er et system som sikrer at selv de små butikkene, som ikke besitter nok kunnskap om netthandel, eller har store midler, kan komme seg online på ganske kort tid. Løsningen gjør det mulig for butikkene å individualisere sin nettbutikk og tillater en fleksibel layout som kan skreddersys etter behov. Miinto.no skaper omsetningen, mens butikken driver handelen. Løsningen er synkronisert opp mot Miinto.no. Dette innebærer at produktene er synlige på begge plattformer, slik at butikkene ikke bare får én, men to online salgskanaler.

- Vi har opplevd stor etterspørsel fra butikker som har ønsket seg en løsning slik som denne, og har allerede oppsatt MyMiinto med noen utvalgte samarbeidspartnere. Og vi har flere som venter på å komme online. De butikkene som allerede har tatt i bruk MyMiinto-løsningen, har opplevd et flott og merkbart mersalg via denne nye salgskanalen, og vi gleder oss til å se, hvor dette tiltaket kan bringe oss hen,” avslutter Jake Petersen.

Omsetningsøkning

Butikken Qomo i Oslo var én av de utvalgte samarbeidspartnere som fikk muligheten til å være pilotbutikk for det nye konseptet og har på få uker opplevd en markant økning i omsetningen.

Gründer og daglig leder Chris Fredriksen sier: - Løsningen som Miinto tilbyr til butikkene i form av MyMiinto er helt genial, og noe som vi har hatt behov for. Selve plattformen er enkel å benytte selv for de som ikke er datakyndige, og tillater en rekke funksjoner, som vi synes er innovative. Allerede den første uken online opplevde vi en markant salgsboost .

Må samarbeide

- Det er tøffe tider i norsk detaljhandel, hvor de lokale butikkene lider fordi forbrukerne i større grad handler sine varer online. Det er i særlig grad konkurransen fra de utenlandske nettbutikkene som setter sitt preg på bransjen, ved at flere butikker har måtte stenge sine dører på grunn av sviktende salg. En opptelling foretatt av Google, basert på tall fra Virkes eHandelsbarometer, viser at hele 95 prosent av all norsk netthandel gjøres hos utenlandske aktører, sier Petersen.

Han mener derfor at det er viktig at butikkene henger med i den teknologiske utviklingen og samarbeider om å utvikle den norske netthandelen:

- Hvis butikkene er med på laget, samarbeider og omfavner den innovative utviklingen som er i ferd med å skje, er fremtiden for norsk detaljhandel lys. Vi kan vi enten kan la de utenlandske aktørene dominere, eller vi kan slå kreftene sammen og endre fremtiden for forbrukerne og detaljhandelen i Norge. Vi vet at forbrukerne ønsker valgfrihet, og krever å kunne handle hvor som helst- når som helst. Derfor er det viktig at landets mange butikksjefer også utvikler seg i samme retning, hvis de skal klare seg i fremtiden, slår Jake Petersen fast.

Må være tilgjengelig på nett

Hovedorganisasjonen Virke ser på det nye tiltaket som en interessant utvikling.

- Netthandelen er i vekst, og forbrukere forventer i stadig større grad å kunne handle hva de vil, fra hvor de vil, når de vil. Samtidig blir norske handelsaktører utsatt for en stadig økende global konkurranse. Skal de fysiske butikkene overleve må kunden settes i sentrum, og det betyr også å være tilgjengelig på nett. Således er tjenester som MyMiinto en spennende mulighet for fysiske butikker, og kan være med på å styrke deres konkurranseevne i et stadig tøffere marked, sier Johanne Kjuus, fagsjef handel i Virke.

Om Miinto
Miinto.no gir forbrukere muligheten til å handle online direkte fra norske motebutikker og har samlet vel 300 norske motebutikker, som alle viser sitt produktutvalg på siden. Dette tilsvarer opptil 60.000 produkter fra tusenvis av kjente merker til dame, herre og barn. Siden starten i Norge i 2010, har selskapet hatt en rask vekst, og hadde en omsetning på over 200 millioner i 2015. Starten på andre kvartal i 2016, viser en vekst på 30 prosent sammenlignet med samme periode året før. Administrerende direktør og partner Jake Petersen vant i april 2016 prisen Årets Entreprenør av Ehandelsforum.

Powered by Labrador CMS