Et verktøy for moteindustrien
Søkeverktøyet Motei har nå vært online i 8 måneder og har så langt 350 medlemmer som består av butikker, merkevarer, leverandører og kjøpesentere.
- Vi er veldig stolte av å ha fått en så god oppslutning på den korte tiden vi har vært online, og kan vise frem både selvstendige butikker og kjeder, til større og mindre merkevarer. Dette er en tydelig indikator på at det finnes et potensiale i å samle samtlige moteaktører i Norge hvor alle kan ha nytte av et verktøy som Motei.
- Vi startet med ambisjoner om å skape verdier for moteindustrien og ønsket om å lage et verktøy som strekker seg over flere kategorier innenfor retail og wholesale, sier Carl Johan Malmström, gründer av Motei.
- Ambisjonen vår er å få Motei til å bli et verdifullt verktøy for moteindustrien her i Norge, for så å introdusere konseptet til andre deler av verden senere.
Må bli funnet på nett
- Vi vil at fysiske butikker skal følge med den digitale utviklingen og finne sin naturlige plass på nett. Tenk deg inn i kundens handlevaner. - I 2016 brukte kunden internett til hjelp under kjøpsbeslutninger i 8 av 10 tilfeller.
Dagens kunder bruker internett til å søke etter informasjon om produkter, service, tilbud og tilgang. Når kunden søker etter et varemerke eller en produkt, hvorfor skal kunden i 9 av 10 søkeresultater på Google eller fra inspirasjon i sosiale medier bli henvist til å kjøpe online? Netthandel er ikke 90% større enn fysisk handel, så at kunden blir henvist til så mye diverse nettbutikker viser til at det fysiske henger etter i det digitale. Det blir fort vanskelig for kundene å orientere seg blant diverse nettsider og søkemotorer. Dette vil Motei forandre på.
Vi ønsker at det skal blir lettere for kunden å ta et aktivt valg; enten han ønsker å kjøpe produktet online eller finne nærmeste forhandler i sin lokale hjemby.
Vil være utstillingsvindu
- Motei ønsker å være et utstillingsvindu for din butikk – en plass for deg som ønsker å vise frem dine produkter i et større miljø, sammen med moteindustrien.
Vår filosofi bygger på at dette skal være et verktøy for moteaktører som alle kan bruke gratis. Du kan selv registrere din butikk, merkevare, leverandør eller kjøpesenter uten kostnader.
I dag tilbyr vi en forenklet versjon, der man kobler siden sin til merkevarene man fører, hvor neste skritt vil være å inkludere produkter.
Nye eiere – ny kapital
Fremover vil vi gå inn for å søke kapital. Vi er i dag fire eiere, og har investert en god del av våre private midler i prosjektet. Innovasjon Norge har også vært en stor støtte for å gjøre Motei mulig. I 2017 vil to nye eiere gå inn i selskapet, som gjør det mulig for oss å opprettholde utviklingen, sier Carl Johan Malmström.