Fra Ledangs visning på Oslo Runway
Smakebiter på samarbeidet med Hasla.
Christina Ledang sammen med modellene som viste hennes kolleksjon på Oslo Runway. Foto: Oslo Runway
Christina Ledang. Foto: Alberto Palladin

Fargerike og maksimalistiske klær og smykker

Nytt, spennende, fargerikt og maksimalistisk. Dette er stikkord for Christina Ledangs kolleksjon for vår/sommer 2017. Hun har også inngått samarbeid med smykkeprodusenten Hasla i Setesdal. Sammen med SS 17-kolleksjonen selges en smykkekolleksjon som hun og Anen Hasla har designet.

Publisert

Ledang har sin designutdannelse fra London, og har i tillegg jobbet som stylist siden 2009. I 2012 lanserte hun sitt eget merke C.L.E.A.N. (Christina Ledang Essentials Always Necessary), og viste for tredje gang på Oslo Runway i høst. I tillegg underviser hun ved SOFI – School of Fashion Industry.

- Målet er selvsagt å utvikle og kommersialisere merket videre, slik at jeg kan leve av det. Hittil har jeg undervist og jobbet som stylist ved siden av for å ha nok å leve av. Men jeg føler at både og undervisningen og stylingen gir meg så mye og tilfører designprosessen mye verdifullt, så det er vanskelig å vite hvordan jeg i så fall skal trappe ned på det ene eller andre, sier hun.

«Essentials Always Necessary» betyr at hun legger stor vekt på å designe basisklær og «må ha-plagg» som gjør at kvinner føler seg vel og tilfreds med kroppen sin. Behagelige og elegante plagg i materialer av høy kvalitet. Plagg som er solide og varige og som kan brukes lenge.

I sin siste kolleksjon som ble vist på Oslo Runway har hun sett tilbake på både 70- og 90-åra og har jobbet mye med å finne materialkombinasjoner og farger som passer godt sammen. Hun er lei det rene og minimalistiske og ønsker å skape en slags «superkvinne» med masse farger og overdådig maksimalisme, med blant annet «Mitt Afrika» som inspirasjon.

Hun har fått et antall norske butikker som kunder og skal satse videre i samarbeid med Doreen Agency.

Samarbeid med Hasla

Ledang samarbeider med den norske smykkeprodusenten Hasla og har sammen med Anne Hasla designet en smykkekolleksjon som matcher hennes kleskolleksjon. Inspirasjonen er hentet fra 70/80-tallets farger og overflater, satt inn i et moderne formspråk. Tekstur og kontraster har vært stikkord. Kolleksjonen er tøffere, dristigere og mer maksimalistisk enn det som ellers kommer fra Hasla.

- Tanken om et samarbeid har vi hatt lenge, men vi har ventet på både rett designer, magefølelse og tidspunkt. Vi kom i kontakt med hverandre etter å ha lånt hverandres produkter til flere ulike prosjekter og foto. Christina har en veldig spennende signatur og smak som vi er veldig begeistret for, og sakte men sikkert vokste idèen om å lage spennende design sammen, forteller Gunnhild Hasla, markedsansvarlig i Hasla.

Spennende og givende

Samarbeidet har vært en spennende og givende prosess, hvor begge parter hele veien har fått uttrykt sine synspunkt, og blitt ivaretatt som individuelle designere. Skissene har de bearbeidet sammen og videreført til metall. Fargene og steinene var de to elementene begge parter elsket fra første stund, noe som også bidro til å lande designet.

- Det er utrolig spennende å nærme seg hverandres bransjer,” sier Anne Hasla, designer i Hasla.

- Da Hasla kontaktet meg for et samarbeid ble jeg kjempeoverrasket og veldig glad! Jeg hadde lenge lekt med tanken om å kunne lage smykker, men aldri tenkt at det skulle bli en realitet. Jeg er veldig glad i Hasla sin design og følte det var rom for å gjøre mye spennende sammen med dem. Jeg liker spesielt godt at de er et norsk merke som både lager tradisjonsrike smykker i tillegg til mer moderne kolleksjoner, sier Christina Ledang.

Familiebedrift

Hasla er et familieselskap, etablert av Ørnulf Hasla og kona Grete Fossen i 1982. I dag er hun daglig leder, han er leder av sølvsmia, datteren Anne er sjefdesigner og datteren Gunnhild er markedsansvarlig. Totalt er det 12 ansatte i smykkebedriften i Valle i Setesdal.

Hasla har hittil solgt sine kolleksjoner til gullsmedbutikker i Norge, i egen butikk på Grünerløkka i Oslo, og på nett. I tillegg ble bedriften plukket ut til å delta på den norske paviljongen i Disney World i USA helt fra starten, og har en økende kundemasse i det amerikanske markedet.

Hasla lager tidløse kvalitetssmykker smykker med et stilrent og nordisk uttrykk, ofte med inspirasjon fra norsk natur. Området har lange håndverkstradisjoner, som Hasla gjennom mange år har tatt vare på og utviklet videre. I 2009 ble Hasla kåret til årets håndverksbedrift av NHO håndverk. Merket er delt inn i ei moderne linje og ei tradisjonell linje, og i tillegg lager Hasla bunadsølv og personlige smykker.

Powered by Labrador CMS