Forsiktighet preger Berlin-messene
Innkjøpere og presse fra hele Europa samles til messer i Berlin denne uka. Både de store, internasjonale merkevarene og en rekke mindre produsenter viser fram sine kolleksjoner for neste høst. Ingen store nyheter, men forsiktige endringer og videreføring av det vi så forrige sesong preget det som ble vist fram.
Motebransjen er inne i en tøff tid. 2015 var et vanskelig år for mange, både leverandører og detaljister. Dette vises på flere måter på messene i Berlin. Forsiktighet er et stikkord. Produsentene er livredde for å bomme med sine kolleksjoner, og er forsiktige. Det er langt mellom de store nyhetene. Det er foretatt forsiktige endringer og justeringer fra forrige kolleksjon. Innkjøperne er også mer forsiktige. Selv om det var mye folk og god stemning på de forskjellige messene har besøkstallene gått ned. Færre tar seg råd til å reise på inspirasjonstur. Det var langt færre nordmenn i Berlin enn tidligere.
De to største messene, Premium og Panorama, har vokst voldsomt de siste årene, blant annet på grunn av at det store trekkplasteret for motefolk for noen år siden, Bread & Butter, er lagt ned. I tillegg har det vokst fram flere interessante nisjemesser, som Seek, Bright og Show & Order.
Herremoten
I herremoten er det forsiktige endringer. Hovedfargene går i grå- og blåtoner, med burgunder og noe grønntoner. Det er mye strikk, også grove strikkeplagg, Silhuettene er fortsatt smale. I det yngre segmentet er buksene korte, så korte at både sokker (om man har det) og skoene kommer til sin rett. Skjortene preges fortsatt av diskret print, og det blir stadig mer cut-away-krager, selv om det fortsatt ikke er like salgbart i norske butikker som de mer klassiske kragene. Yttertøyet er lettere og mer teknisk en før. Dette går igjen hos alle leverandørene.
Damemoten
I damemoten er fargebildet langt mer variert. Et fellestrekk er forsiktighet også her: duse, varme farger går igjen. Den hviten blusen er viktige, ellers er det mye bluser med print. Både boot cut og culotte kommer sterkere i buksemoten, og vi ser mer vidde i buksene. Lær og pels, både ekte og falsk, er det mye av. Vi så store mengder med strikk, gjerne grovt, og lag på lag. Den lange strikkejakka og ponchoen er fortsatt viktige plagg. Også i yttertøyet brukes det mye ull, og gjerne lag på lag.
JohnnyLove satser
JohnnyLove, ByTimo, Norwegian Rain og Swims stilte alle ut i Berlin. JohnnyLove satser tungt i Tyskland og hadde en stor stand på Premium.- Tyskland er et viktig marked for oss. For å få vist fram både dame- og herrekolleksjonen har vi en langt større stand enn tidligere, og føler vi fikk eksponert oss på en god måte, sier John Vinnem.
Han er godt fornøyd med det som har skjedd det siste året: En fin fremgang i alle markedene JohnnyLove er inne i, og mye på gang. Blant annet en ny butikk i Olav Tryggvassons gate i Trondheim.
Vinnem har utvidet både dame- og herrekolleksjonen og har utviklet en rekke nye modeller med yttertøy. Lette, vind- og vanntette jakke- og parkasmodeller i tekniske materialer. – Vi får mange gode tilbakemeldinger både på design og kvalitet. Det vi nå må sette øverst på dagsorden er eksponering. Det blir stadig viktigere å få vist fram hvilken kvalitet vi står for, og hvilken teknologi som ligger bak. Der skal vi forbedre oss både på messer og ute i butikk, sier han.
Færre ordre, mer markedsføring
Elisa Mollatt i ByTimo er godt fornøyd med innkjøpernes interesse på standen i Premium. Det er tydelig at ByTimos stil og bruk av farger og print vekker stor interesse, også i det europeiske markedet. ByTimos kolleksjon skilte seg positivt ut, og mange var innom standen.
- Vi har hatt god trafikk på standen, men det er tydelig at det reiser færre på messer enn før, og at innkjøperne bruker tiden på messe annerledes enn før. Tidligere skrev vi langt flere ordre enn i dag. Nå stopper folk for å se og gjøre avtaler, slik at de kan komme på showrommet og sette ordre senere. Derfor blir messene mer en markedsføringsarena og en møteplass, og i mindre grad en salgsarena, sier Mollatt.
Norwegian Rain på Seek
T-Michael og Norwegian Rain valgte å stille på Seek denne gang, og var godt fornøyd med den nye messen i Arena Berlin: Godt organisert, oversiktlig og passe stort, og godt besøkt, sier T-Michael. I likhet med Elisa Mollatt konstaterer han at det skrives få ordre i løpet av de tre messedagene, men at det er viktig å delta for å få profilert merket i Tyskland. – Vi har knyttet til oss en ny agent i Tyskland, og det er viktig å støtte ham i markedsarbeidet, sier han.