
Fra Gave og Interiør til Oslo Design Fair
28.–31. januar 2016 arrangeres første Oslo Design Fair (ODF). Med nytt navn og en styrket posisjon har Norges største innkjøpsmesse og viktigste møteplass for design- og interiørbransjen ambisjoner om å skape en messe av internasjonal klasse.
Nytt av året er introduksjonen av et eget sesongbasert tema som denne gangen er The Return of Cosy, en viktig trend internasjonalt. Messen introduserer også en ny hallstruktur som skal forbedre opplevelsen for både innkjøpere og utstillere på ODF.
Det siste året har Oslo Design Fair, tidligere kjent som Gave- og interiørmessen, gjennomført flere forandringer. Et sterkt faglig program, optimering av messens hallstruktur, fokus på norsk design og innføring av nytt navn og profil har til sammen bidratt til et løft og en styrket posisjon. Et viktig grep er ansettelse av Grete Sivertsen som ny leder, med hennes sterke bransjeerfaring som tidligere sjefredaktør for Bo Bedre. Messen kan denne gangen vise frem mange spennende nye utstillere og opplever stor interesse fra bransje- og presse fra både inn- og utland.
Talent, tradisjon og tendenser
Oslo Design Fair presenterer et faglig program og utstillinger knyttet til messens tre hovedkategorier;
Talent skal til enhver tid være en utstilling som viser det beste fra designscenen i Norge. Den skal være en kreativ plattform for visning av et ungt og sterkt felt med kommersiell relevans. I januar 2016 kommer den helnorske utstillingen 100% Norway som første gang ble vist under London Design Festival høsten 2015. 100% Norway inkluderer alt fra prototyper fra nyetablerte designere, til prisvinnende nye og gamle norske designikoner.
Tradisjon viser aspekter knyttet til norsk håndverkstradisjon og ulike former for produksjonskultur. I januar 2016 flytter Magnor deler av sitt verkstedet inn på messen, og de besøkende kan få oppleve glassblåsing på nært hold. Designer Silje Nesdal, som i fjor vant prisen for Årets Nykommer i Bo Bedre Designpris i samarbeid med ODF, har spesialdesignet en vase som glassblåserne fra Magnor produserer under messedagene.
Tendenser er messens opplevelsesområder for tolking av hva som skjer i det norske markedet. I Hall C er det stylistene Per Olav Sølvberg, 2athome ved Hege Barnholt og Christina Hærra som skal gjøre sin tolkning av messens tendenstema The Return of Cosy. I Hall B kan du oppleve en fotoutstilling med fotografier av Baard Lunde og styling av Christina Ledang.
The Return of Cosy
Oslo Design Fair vil hver sesong introdusere et sesongbasert tema, i januar vil messen omfavne det koselige under overskriften The Return of Cosy. Vi beveger oss bort fra det kalde, minimalistiske mot noe varmere og mer personlig. Ingrediensene er grønne planter, taktile tekstiler, bruk av farger, ekte materialer og godt håndverk.
Ny hallstruktur
I januar er messen oppdelt i nye kategorier, slik at man enkelt kan finne frem og orientere seg. Hall C introduseres som en nordisk hall, hvor gamle og nye utstillere fra Skandinavia vil være i fokus.