Fokus på bærekraft gjør norske merker mer interessante i det franske markedet, og Matching Day gir nye muligheter

Frankrike åpner for nordiske motedesignere

Nordiske designere får nå en unik mulighet til å presentere seg selv direkte på det franske markedet gjennom et program kalt The Matchmaking Day.

Publisert

Her får interesserte designere møte et utvalg av franske showrooms og distributører for å vise sine kolleksjoner. Møtet blir avviklet i København 12. mai i år, og følges opp med en presentasjon av bransjen og særegenhetene i det franske markedet. Planen er å bygge direkte, personlige kontakter mellom de franske og nordiske deltakerne i programmet.

Initiativet er tatt av den globale organisasjonen Promosalons, som har ansvar for å fremme gode forbindelser mellom utenlandske aktører og det franske markedet.

De franske showrooms som er aktivt med i programmet, har alle vist stor interesse for nordisk design og motetrender, og er innstilt på å gjøre en helhjertet jobb for å gjøre dem kjent.

Attraktiv bærekraftsatsing

Elin Katrine Saunes i Norwegian Fashion HUB synes Matchmaking Day er et godt og interessant tiltak, og flere av medlemmene av Norwegian Fashion HUB er interessert i å delta. Saunes tror at norske merkers satsing på bærekraft de siste årene vil bidra dem til å gjøre dem mer attraktive og interessante i det franske markedet.

Nordisk samarbeid

Programmet er et samarbeid mellom Dansk Mode&Tekstil, Norwegian Fashion Hub, Stockholm Fashion District og the Icelandic Fashion Council.

Det handler om et prosjekt som ble satt i gang i fjor sommer, da det ble registrert behov for tiltak som kunne hjelpe designere over den vanskelige perioden. Danmark ble foregangslandet, forteller kontaktperson i Norge, Joséphine Sconza, og fortsetter: - Prosjektet har flere faser: Den første er at vi har opprettet en katalog over aktuelle franske showrooms, som alle har bekreftet sin interesse for nordisk design.

I slutten av mars og begynnelsen av april, vil vi arrangere et webinar med en instruksjon til det franske motemarked og dets særegenheter.

12. mai blir det arrangert egen dag med speed-dating mellom designerne og showroomene. Det skjer i København, men selve stedet er ikke fastlagt ennå.

Joséphine Sconza er daglig leder for Promosalons Norge. Hun treffes på tlf. 993 81 040, epost jsconza@promosalons.com)

Powered by Labrador CMS