
Fretex søker fremtidens butikkløsninger med Citycon
Gjennom Fretex Gründer Challenge skal studenter prøve seg som gründere, og forme og drifte fremtidens Fretex-butikker. Studentene får teste konseptene sine hos kjøpesenterkjeden Citycon.
Fretex Gründer Challenge utfordrer unge studenter til å forme nye konsepter for Fretex som skal bidra til at flere unge skal kjøpe gjenbruksklær. Totalt skal seks studentgrupper i Bergen, Trondheim og Oslo konkurrere om beste pop up shop. Citycon stiller område på kjøpesentrene til disposisjon, der de unge gründerne får sette konseptet i live.
– Vi mener at Fretex har en sjarmerende måte å kommunisere sitt unike produkt og gjennom Fretex Gründer Challenge treffer de kjøpesenter-hjertet vårt. For oss i Citycon er det utrolig inspirerende å få være med når morgendagens butikkonsept skal utvikles. Vi stiller tre av sentrene våre til disposisjon under Fretex Gründer Challenge, og håper at studentene som er plukket ut virkelig lykkes. Det hadde vært utrolig morsomt om vi fikk se noen av disse studentenes butikkonsepter i flere av Citycon sine sentre i fremtiden, forteller Terje Gulbrandsen i Citycon.
Fra planlegging til drift
Mange snakker om at vi trenger flere gründere, men det innebærer også stor risiko å starte helt for seg selv. Studentene får gjennom konkurransen prøve seg som gründere fra idéprosess til selve driften, uten risiko. De er selv ansvarlig for konsept, markedsføring og butikkåpning. Fretex gir studentene stor frihet til å satse på et innovativt og spennende konsept de mener vil fungere mot en ung målgruppe.
– Vi vil finne bedre og mer innovative løsninger når vi skal treffe en yngre målgruppe. Mange ønsker å ta valg som er miljøvennlige, men vet ikke alltid hvordan, forteller Kristin Hareide, utviklingssjef for butikkene i Fretex. Hun mener det er spennende å satse på studenter som er midt i målgruppen.
Studentene setter i gang prosessen andre uken i mars og vil ha nesten en måned på å forme konsept og drive markedsføring før butikken holdes åpen i tre dager.