Fra åpningen av Arkivet. Fra venstre Kristin Hareide, Trine Gjermundbo og Hilde Kjønstad.
Fra åpningen av Arkivet. Fra venstre Kristin Hareide, Trine Gjermundbo og Hilde Kjønstad.

Fretex rydder opp med Arkivet

Torsdag 16. september åpnet dørene til Fretex’ ferske butikkonsept, Arkivet, hvor godbitene fra innsamlede klær, tilbehør og interiør blir å finne. – Håpet vårt er at også kunder som aldri før har handlet brukt, skal få en god opplevelse, sier Kristin Hareide, kjedeleder som nylig måtte legge ned flere butikker.

Publisert

Ifølge Hareide er dette et direkte resultat av at kundene har etterspurt både mer ryddige og mer oversiktlige butikker: - Vi spisser mer og det blir mindre bredde. Dette har vært en organisk utvikling for oss, og det er tydelig at folk vil at våre butikker skal være likere helt vanlige butikker. Det betyr bedre plass og synlighet, slik at varene kommer tydeligere frem.

Mer oversiktlig og tilgjengelig hos Fretex
Mer oversiktlig og tilgjengelig hos Fretex

Det har vært gjennomført grundige kundeundersøkelser, og selv om mange selvsagt liker å være på skattejakt og rote i trange, fullpakkede reoler – har det vært en nedgang i omsetningen de siste årene. Å bryte barrieren for de som føler seg fremmedgjort av bruktbutikker, blir dermed viktig.

Kan selge på kommisjon

Samme uke kom nyheten at Magasin du Nord åpner vintage-avdeling med akkurat dette som bakgrunnsteppe, og Fretex har møtt stadig tøffere konkurranse fra aktører som selger second-hand på nett, som ‘Tise. – Vi åpner faktisk også opp for at butikken her i Universitetsgaten kan selge dine skatter på kommisjon med en 50-50 løsning, sier Hareide og håper at folk forstår at dette ikke er profitt-drevet, men for å finansiere Fretex’ sosiale arbeid. I de siste årene har disse inntektene gått ned, noe som dermed truer de sosiale tiltakene som organisasjonen kan drifte.

Hilde Kjønstad
Hilde Kjønstad

Foreløpig er det to utsalg i Oslo, en i Universitetsgata og en på Grünerløkka, samt en i Trondheim og nettbutikken som er «konvertert» til Arkivet utsalg, mens Stavanger også snart står for tur. Mens influensere og moteredaktører svinser rundt og sikrer seg noen av godbitene, presiserer Hilde Kjønstad fra Fretex at selv om dette er del av en snu-operasjon for Fretex, er det erstatning av nysalg og ikke «mersalg» de er ute etter. – Vi skal ikke øke konsumet, men håper at også de som ikke før har våget seg inn i en bruktbutikk, nå skal synes at det er innbydende. For mens 80 prosent gir til gjenbruk, er det bare 20 prosent som kjøper brukt. Det er et lite misforhold.

Ekspertise på kvalitet

Stor etterspørsel etter ull og andre naturmaterialer
Stor etterspørsel etter ull og andre naturmaterialer

Det er stort fokus på å finne de skattene som kan bli solgt videre til en høyere pris, og på de to sorteringsanleggene i Norge er det «rene julaften når de finner de spesielle tingene», forklarer Trine Gjermundbo. – Det er et eget fag å finne de virkelig gode tingene, man må ha teft og interesse. Det å finne de gode naturmaterialene som ull, lin, kasjmir og silke er ikke lett, men det er noen som har dette i fingrene. På anleggene er det også prøver på stoffer som man kan sammenlikne med om man er i tvil.

Fretex har også sett at «fast fashion» har ført til en nedgang i kvalitet, og at det blandes inn billigere fibre for å få ned prisen – også av profilerte merkevarer i høypris-segmentet. Samtidig hører de at kunder ønsker seg mer plagg i for eksempel ren ull: - Men vi kan ikke trylle. Siden merkevarene har blandet mer og mer syntetisk og viskose inn i klærne, så er det dette vi får inn. Men som sagt, er det ekstra stas når vi kan plukke ut kvalitetsklær om vi vet er ren ull eller silke! sier Hareide.

At salg av brukte klær er mye eldre enn salg av nye klær, og dermed burde være en helt naturlig måte å skaffe seg klær og tilbehør på; synes Fretex-damene er en selvfølge. – Dette er mye vanligere i utlandet, og nå er det på tide at vi kommer etter, mener Hareide. Birgitte Glette, som er butikksjef, håper at kunder stadig oftere vil si «jeg har ikke handlet brukt før, men dette er skikkelig bra!».

Pressefolk og influensere på skattejakt
Pressefolk og influensere på skattejakt

Innom Agency har utarbeidet den visuelle profilen i Fretex Arkivet-butikkene og This Is har utarbeidet det grafiske uttrykket.

Generelle Fretex-fakta

• 3500 innsamlingsbokser

• Fretexposen er tilgjengelig i alle landets Post i butikk

* 21 millioner kroner til Frelsesarmeens sosiale arbeid i 2020

• 900 000 plagg solgt i 2020 • Snittpris 91 kroner

• 1260 jobbsøkere fikk arbeid via Fretex i 2020

Powered by Labrador CMS